SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z grupą teatralną z realizacją etiud - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z grupą teatralną z realizacją etiud
Kod przedmiotu 03.3-WP-PEDD- MPGT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 60 4 36 2,4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności oraz nabycie kompetencji społecznych w zakresie:

  •  inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy teatralnej,
  • umacniania i rozwijania więzi międzyludzkich w grupie, współdziałania w zespole teatralnym,
  • prowadzenia warsztatów twórczych,
  • samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy) prezentowanej przed szerszą publicznością.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie sztuki teatru, zdobyte w ramach przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy i praktyki teatralnej.

Zakres tematyczny

Etap I. Zawiązywanie grupy twórczej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i
relaksacyjne.
Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą twórczą, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości i specyfiki grupy oraz
umiejętności twórczego współdziałania. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych – ćwiczenia
pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze.
Etap III. Przygotowanie do realizacji etiudy artystycznej z wykorzystaniem scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności inicjowania i koordynowania
pracy w grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - warunkiem i podstawą zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej, przygotowanej wspólnie z własną grupą teatralną i zaprezentowanej publicznie. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań praktycznych i końcowej prezentacji etiudy teatralnej. Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.
  2. Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).
  3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
  4. Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno  1992 (maszynopis udostępniany studentom).

Literatura uzupełniająca

  1. Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.
  2. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
  3. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, rady na twórczą drogę, Kraków 2005.
  4. Lehtonen A., Kaasinen M.P., Karjalainen-Väkevä M.P. & Toivanen T.M. (2016),Promoting creativity inteaching drama, “Procedia: Social and Behavioral Sciences”, Vol. 217, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.046

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 13:11)