SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wiedza o kulturze popularnej i mediach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wiedza o kulturze popularnej i mediach
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDD- POKM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy z zakresu wybranych koncepcji kultury popularnej. Poznanie przemian w obrębie kultury współczesnej. Znajomość i umiejętność krytycznej analizy tekstów kultury popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów medialnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość  koncepcji kultury i jej układów.

Zakres tematyczny

  • Podstawowe pojęcia z zakresu kultury popularnej.
  • Historia i rozwój kultury popularnej.
  • Powtórzenie jako podstawowy mechanizm kultury popularnej – nostalgia za PRL-em. 
  • Amerykanizacja kultury popularnej.
  • Konsumpcjonizm we współczesnych modelach życia.
  • Rola mediów masowych w upowszechnianiu wzorów kultury.
  • Uniwersalność i globalizacja kultury popularnej.
  • Telewizja i gatunki kultury popularnej. Paleo i Neotelewizja.
  • Nowe media i nowy model komunikowania. Wpływ cyfryzacji na kulturę.
  • Kultura w sieci.
  • Twórczość w Internecie – blog artystyczny, powieść hipertekstowa.
  • Kultura popularna jako obszar zainteresowania pedagogiki postmodernistycznej;  kultura popularna jako przestrzeń uczenia się; kultura popularna jako obszar badań pedagogicznych.

Metody kształcenia

wykład interaktywny, dyskusja, warsztat, prezentacja, analiza tekstu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z laboratorium  to średnia  arytmetyczna ocen za  aktywność na zajęciach,  przeprowadzenie warsztatu, kolokwium.

Ocena końcowa to ocena z laboratorium.

 

Literatura podstawowa

  1. Castells E., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
  2. Fieske J, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
  3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
  4. Jenkins H., Kultura konwergencji, Warszawa 2006.
  5. Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
  6. van Dijk J., Social Aspects of new media, London 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Re: internet – społeczne aspekty medium, Warszawa 2006.
  2. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
  3. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  4. Manowicz L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2022 17:08)