SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-MPOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznane studentów z wiedzą dotyczącą rozwijania i kształtowania kompetencji komunikacyjnych adekwatnych do różnych grup wiekowych,
  • poznanie istoty  konfliktów – ich podłoża, rodzajów i sposobów rozwiązywania.
  • przygotowanie studentów do planowania i realizacji mediacji i jej wykorzystywania w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych.
  • zapoznanie z metodami rozwiązywania konfliktów - rolą współpracy w grupie, grupowego rozwiązywania problemów.

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

Istota komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Konflikty i jego rodzaje.

Źródła konfliktów.

Podstawy analizy transakcyjnej.

Rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów.

Typy mediacji.

Metody rozwiązywania konfliktów - współpraca w grupie, grupowego rozwiązywania problemów.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – dyskusja, gry symulacyjne, projekt praktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Aktywny udział planowaniu przeprowadzenia mediacji, samodzielność w ocenie zjawiska i procesów składających się na konflikt.

 

Literatura podstawowa

  1. Borecka-Biernat D. Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym: jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?, Warszawa, Difin, 2010.

  2. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji: zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław, Wydawnictwo Marina, 2013.

  3.  Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Jedność, Kielce, 2003.

  4. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator: zostań nim: poradnik metodyczny, Lublin, Wyd. UMCS, 2008.

  5. Rutkowska E. Mediacje i inne sposoby rozwiązywania konfliktów w gimnazjum. Warszawa 2015. (www.ORE)

Literatura uzupełniająca

  1. Cohen R., Peer Mediation in Schools: Students Resolving Conflict, Culver City, 2005. 

  2.  Hauk D.  Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji, Kielce, „Jedność", 2002.

  3. Kaźmierczak M.J.  Mediacja rodzinna: praktyczny poradnik, Difin, Warszawa, 2015.

  4.  Nolting H.P. Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk, 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:48)