SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej
Kod przedmiotu 05.9-WO-PEDD-NPDL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy logopedycznej 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw logopedii  

Zakres tematyczny

1. Specyfika diagnozy logopedycznej dzieci i dorosłych.

2. Procedury i strategie postępowania logopedycznego.

3. Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane).

4. Testy rozwoju mowy u dzieci.

5. Testy sprawności językowych osób dorosłych.

6. Testy przedmiotu oceny i charakteru bodźców.

7. Rodzaje stosowanych badań.

8. Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

9. Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych

Metody kształcenia

pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (50%) oraz sprawdzianu (50%).

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach. 

Literatura podstawowa

1. Gałkowski T. (red.), (1993), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin.

2. Jastrzębowska G. (1998), Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole.

3. Wolańska E., Kurowska M. (2015), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii.

4. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (2015), Logopedia standardy postępowania logopedycznego. Lublin

 

Literatura uzupełniająca

1. Cieszyńska J., (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków.

2. Lewandowski A., Tarkowski Z. (1989), Dyzartria – wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa.

3. Szumska J. (1980), Metody badania afazji, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D. , (2014), Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 07:35)