SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej |
Kod przedmiotu | 05.9-WO-PEDD-NPDL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy logopedycznej
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw logopedii
1. Specyfika diagnozy logopedycznej dzieci i dorosłych.
2. Procedury i strategie postępowania logopedycznego.
3. Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane).
4. Testy rozwoju mowy u dzieci.
5. Testy sprawności językowych osób dorosłych.
6. Testy przedmiotu oceny i charakteru bodźców.
7. Rodzaje stosowanych badań.
8. Wspomagające środki i metody diagnostyczne.
9. Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych
pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (50%) oraz sprawdzianu (50%).
Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach.
1. Gałkowski T. (red.), (1993), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin.
2. Jastrzębowska G. (1998), Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole.
3. Wolańska E., Kurowska M. (2015), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii.
4. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (2015), Logopedia standardy postępowania logopedycznego. Lublin
1. Cieszyńska J., (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków.
2. Lewandowski A., Tarkowski Z. (1989), Dyzartria – wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa.
3. Szumska J. (1980), Metody badania afazji, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D. , (2014), Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 07:35)