SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka postępowania logopedycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka postępowania logopedycznego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-DPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem jest zaprezentowanie ogólnych zasad i przebiegu diagnozy oraz terapii logopedycznej. Dotyczy to deskrypcji i analizy zburzeń mowy oraz zasad programowania postępowania logopedycznego

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z klasyfikacji zaburzeń mowy, rozwoju języka dziecka, wczesnej interwencji logopedycznej, jąkania, opóźnionego rozwoju mowy

Zakres tematyczny

Wykład

Przegląd i ocena pomocy dydaktycznych stosowanych w praktyce logopedycznej. Kryteria wyboru.  

Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane)

Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych

 Ćwiczenia

 Zajęcia logopedyczne jako jednostka lekcyjna – budowa konspektu zajęć logopedycznych (ogniwa zajęć, rodzaje ćwiczeń i ich cele, przebieg ćwiczeń, pomoce, czas poszczególnych ogniw), przykłady wzorcowych konspektów.

Formułowanie celów (ogólnych i szczegółowych) zajęć logopedycznych na podstawie opisów trudności artykulacyjnych danych uczniów.

Analiza konspektów zajęć dla konkretnych uczniów z zaburzeniami mowy – konspekty zajęć indywidualnych i grupowych.

Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.

Programy i pomoce logopedyczne.

Zasady współpracy z opiekunami prawnymi dziecka.

Opis studium przypadku – konstruowanie na jego podstawie opinii i diagnozy logopedycznej, analiza programu terapii logopedycznej i konspektu zajęć z danego etapu terapii.

Metody kształcenia

Wykład podający

Metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.

Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.

Grabias S. (red.) 2001, Zaburzenia mowy. Lublin.

Grabias S., Kurkowski Z. M. Woźniak T., 2002, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin.

Grabias S., Kurkowski Z. M. (red.), 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin.

Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych, Gdańsk.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2012, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk.

Standardy postępowania logopedycznego, 2007, w: ‘Logopedia” 37.

Woźniak T., Domagała A., 2007,(red.), Język, interakcja, zaburzenia mowy, Lublin.

Wójtowiczowa J., 1997, O wychowaniu językowym. Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:56)