SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka postępowania logopedycznego |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-DPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Celem jest zaprezentowanie ogólnych zasad i przebiegu diagnozy oraz terapii logopedycznej. Dotyczy to deskrypcji i analizy zburzeń mowy oraz zasad programowania postępowania logopedycznego
Podstawowa wiedza z klasyfikacji zaburzeń mowy, rozwoju języka dziecka, wczesnej interwencji logopedycznej, jąkania, opóźnionego rozwoju mowy
Wykład
Przegląd i ocena pomocy dydaktycznych stosowanych w praktyce logopedycznej. Kryteria wyboru.
Wspomagające środki i metody diagnostyczne.
Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane)
Wspomagające środki i metody diagnostyczne.
Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych
Ćwiczenia
Zajęcia logopedyczne jako jednostka lekcyjna – budowa konspektu zajęć logopedycznych (ogniwa zajęć, rodzaje ćwiczeń i ich cele, przebieg ćwiczeń, pomoce, czas poszczególnych ogniw), przykłady wzorcowych konspektów.
Formułowanie celów (ogólnych i szczegółowych) zajęć logopedycznych na podstawie opisów trudności artykulacyjnych danych uczniów.
Analiza konspektów zajęć dla konkretnych uczniów z zaburzeniami mowy – konspekty zajęć indywidualnych i grupowych.
Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.
Programy i pomoce logopedyczne.
Zasady współpracy z opiekunami prawnymi dziecka.
Opis studium przypadku – konstruowanie na jego podstawie opinii i diagnozy logopedycznej, analiza programu terapii logopedycznej i konspektu zajęć z danego etapu terapii.
Wykład podający
Metody aktywizujące
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.
Grabias S. (red.) 2001, Zaburzenia mowy. Lublin.
Grabias S., Kurkowski Z. M. Woźniak T., 2002, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin.
Grabias S., Kurkowski Z. M. (red.), 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin.
Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych, Gdańsk.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2012, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk.
Standardy postępowania logopedycznego, 2007, w: ‘Logopedia” 37.
Woźniak T., Domagała A., 2007,(red.), Język, interakcja, zaburzenia mowy, Lublin.
Wójtowiczowa J., 1997, O wychowaniu językowym. Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:56)