SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Kod przedmiotu 05.9-WO-PEDD-PL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 60 4 60 4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką placówek medycznych oraz przygotowanie do samodzielnego prowadzenia zajęć i planowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej w zakresie zaburzeń komunikacji językowej przez obserwacje działań logopedów, rozwijanie umiejętności przygotowywania dokumentacji pracy logopedycznej oraz nawiązywania współpracy z kadrą placówki, rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Wymagania wstępne

Przedmioty ogólne z zakresu logopedii oraz metodyka pracy diagnostyczno-terapeutycznej. Zadania zawodowe logopedów.

Zakres tematyczny

Zapoznanie ze specyfiką placówki (z jej celami i zadaniami). Zapoznanie z dokumentacją niezbędną do prowadzenia zajęć logopedycznych (diagnostycznych i terapeutycznych). Udokumentowana hospitacja zajęć logopedycznych prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z harmonogramem rocznym i rozkładem dziennych zajęć realizowanych przez  logopedów w danej placówce. Wdrożenie w działania logopedyczne realizowane w placówce. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki (np. lekarzami różnych specjalności) oraz najbliższą rodziną pacjentów. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju. Samodzielne opracowanie i przeprowadzenie zajęć logopedycznych – profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych. Rozwijanie umiejętności diagnozowania zaburzeń komunikacji językowej. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy logopedycznej do potrzeb pacjentów. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów logopedycznych.

Metody kształcenia

Obserwacja, dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z odbytej praktyki. 

Literatura podstawowa

 Błachnio Krystyna, Vademecum logopedyczne : podręcznik akademicki. Poznań 2015.

Błasiak-Tytuła Marzena,  Orłowska-Popek Zdzisława, Siudak Anna (red.), Neurologopedia. T. 2, Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej. Kraków 2018.

Domagała Aneta, Mirecka Urszula, Metody terapii logopedycznej. Lublin  2018.

Literatura uzupełniająca

Baj-Lieder Marta, Integracja sensoryczna w praktyce logopedycznej. Forum Logopedy 2019, nr 34, s. 22-25.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 11:20)