SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychoonkologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-Pon |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia kliniczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studenta z czynnikami ryzyka i skutkami współczesnych chorób cywilizacyjnych- onkologicznych, kształtowanie umiejętności interpretacji zależności między psychiką i ciałem w kontekście zdrowia i choroby onkologicznej, rozumienie procesu żałoby.
Wiedza z zakresu:
1. Zarys problematyki psychoonkologicznej i psychopaliatywnej. Uwarunkowania zachorowania na raka, psychologiczne aspekt leczenia chorób nowotworowych.
2. Kim jest psychoonkolog, rodzaje wsparcia i współpraca z pacjentem i jego rodziną w różnych fazach choroby.
2. Zachowania i przeżycia chorego w chorobie nowotworowej.
3. Jak przekazywać niepomyślne wiadomości - protokół EMPATIA.
4. Psychopatologia zaburzeń w chorobie onkologicznej.
5. Psychologiczna problematyka relacji psycholog – pacjent. Kompetencje psychologa w pracy z pacjentem onkologicznym.
6. Wywiad kliniczny w pracy psychologa z pacjentem onkologicznym.
7. Potrzeby i emocje osób chorych.
8. Psychologiczne reakcje na niektóre objawy somatyczne.
8. Diagnoza egzystencjalnych problemów człowieka umierającego metodą wywiadu klinicznego.
9. Psychologiczna problematyka choroby i umierania dzieci i młodzieży.
10. Problematyka żałoby. Żałoba normalna i patologiczna. Pomoc psychologiczna w przeżywaniu żałoby
11. Wsparcie psychiczne i profesjonalne metody pomocy psychologicznej.
12. RTZ- racjonalna terapia zachowań w pracy psychoonkologa.
Wykład konwencjonalny, case study.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min.70% pozytywnych odpowiedzi z egzaminu.
Turuk-Nowakowska T. (1990). Postępowanie psychologa w chorobach nowotworowych. W: red. I. Heszen-Niejodek, Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. Warszawa: PZWL.
Widera-Wysoczańska A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W: red. G. Dolińska-Zygmunt, Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UWr, s. 315-330.
Świrydowicz T. (1999). Psychologiczne aspekty przekazywania pacjentowi niepomyślnych informacji. Medycyna Wieku Rozwojowego, t. III, 2, s. 31-41.
Winch B. (2005). Jak rozmawiać z rodzina osoby terminalnie chorej? W: red. K. Stemplewska – Żakowicz, Wywiad psychologiczny. T.3, s. 200-213.
Kostek M. (2009). Formy pomocy rodzinie w obliczu śmierci dziecka. W: red. S. Steuden, S. Tucholska, Psychologiczna aspekty doświadczania żałoby, s. 207-219.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:53)