SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychoonkologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychoonkologia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-Pon
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
  • mgr Natalia Skrzyczewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z czynnikami ryzyka i skutkami współczesnych chorób cywilizacyjnych- onkologicznych, kształtowanie umiejętności interpretacji zależności między psychiką i ciałem w kontekście zdrowia i choroby onkologicznej, rozumienie procesu żałoby.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu:

  • Psychologii zdrowia/choroby,
  • Psychologii klinicznej,
  • Psychologii osobowości
  • Psychologii społecznej 
  • Diagnozy psychologicznej

Zakres tematyczny

1. Zarys problematyki psychoonkologicznej i psychopaliatywnej. Uwarunkowania zachorowania na raka, psychologiczne aspekt leczenia chorób nowotworowych.

2. Kim jest psychoonkolog, rodzaje wsparcia i współpraca z pacjentem i jego rodziną w różnych fazach choroby.

2. Zachowania i przeżycia chorego w chorobie nowotworowej. 

3. Jak przekazywać niepomyślne wiadomości - protokół EMPATIA.

4. Psychopatologia zaburzeń w chorobie onkologicznej.

5. Psychologiczna problematyka relacji psycholog – pacjent. Kompetencje psychologa w pracy z pacjentem onkologicznym.

6. Wywiad kliniczny w pracy psychologa z pacjentem onkologicznym.

7. Potrzeby i emocje osób chorych.

8. Psychologiczne reakcje na niektóre objawy somatyczne.

8. Diagnoza egzystencjalnych problemów człowieka umierającego metodą wywiadu klinicznego.

9. Psychologiczna problematyka choroby i umierania dzieci i młodzieży.

10. Problematyka żałoby. Żałoba normalna i patologiczna. Pomoc psychologiczna w przeżywaniu żałoby

11. Wsparcie psychiczne i profesjonalne metody pomocy psychologicznej.

12. RTZ- racjonalna terapia zachowań w pracy psychoonkologa.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, case study.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min.70% pozytywnych odpowiedzi z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN, rozdz. 18, 291 - 316
  2. De Walden-Gałuszko, K. (2020). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa, PZWL.
  3. Dorfmuller, M., Dietzfelbinger, H. (2012). Psychoonkologia. Diagnostyka - metody terapeutyczne. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
  4. Sęk H. (red. 2 d. 2008). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, rozdz. 11,- 191
  5. Makowska H. (2001). Informowanie pacjenta przez lekarza. Czy ludzie chorzy chcą wiedzieć wszystko co im zagraża? W: red Dolińska- Zygmunt. Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytet Wrocławski
  6. De Walden-Gałuszka K. (1992). Wybrane zagadnienia psychoonkologii i psychotanatologii. Gdańsk: Wyd. UG.
  7. Dolińska-Zygmunt G. (2001). Psychologiczne aspekty chorób nowotworowych. W: red. G. Dolińska-Zygmunt, Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UWr, s. 209-225
  8. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. (2015 ) red. Maria Rogiewicz Rok wydania:. , Wydawca: Medycyna Praktyczna
  9. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i dorosłych ( 2015). red. Maria Rogiewicz , Wydawca: Medycyna Praktyczna
  10. Grassi L., (2012) Clinical Psycho-Oncology, John Wiley and sons Ltd.

Literatura uzupełniająca

  1. Turuk-Nowakowska T. (1990). Postępowanie psychologa w chorobach nowotworowych. W: red. I. Heszen-Niejodek, Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. Warszawa: PZWL.

  2. Kosiak W. (1981). Nastawienia wobec informacji o własnej chorobie jako forma redukowania lęku. Zeszyty Naukowe UJ, 1 nn.
  3. Widera-Wysoczańska A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W: red. G. Dolińska-Zygmunt, Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UWr, s. 315-330.

  4. Świrydowicz T. (1999). Psychologiczne aspekty przekazywania pacjentowi niepomyślnych informacji. Medycyna Wieku Rozwojowego, t. III, 2, s. 31-41.

  5. Świrydowicz T. (2002). Działalność psychologa w opiece paliatywnej. W: Cierpiałkowska L., Sek H. (red.) (2001). Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  6. Winch B. (2005). Jak rozmawiać z rodzina osoby terminalnie chorej? W: red. K. Stemplewska – Żakowicz, Wywiad psychologiczny. T.3, s. 200-213.

  7. Kostek M. (2009). Formy pomocy rodzinie w obliczu śmierci dziecka. W: red. S. Steuden, S. Tucholska, Psychologiczna aspekty doświadczania żałoby, s. 207-219.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:53)