SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rozwój psychoseksualny w cyklu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-RPwCZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład
Celem przedmiotu jest rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów psychologii o koncepcje rozwoju seksualnego człowieka podporządkowanego dwom zasadom: ciągłości rozwoju seksualnego oraz integralności seksualności ludzkiej z jej rozwojem psychospołecznym. Osiągnięcie celu możliwe jest na bazie przedstawienia teorii rozwoju life-span- P. Baltesa, scalonego, ekologicznego modelu ludzkiej seksualności jako efektu interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych oraz teorii neopsychoanalitycznych wyjaśniających naturę wzorców, norm i dążeń w zakresie seksualności ludzkiej.
Ćwiczenia
Celem ćwiczeń jest wnikliwa analiza zagadnień z dziedziny życia psychoseksualnego człowieka; refleksja nad tradycyjnym i współczesnym podejściem do seksualności człowieka na różnych etapach życia; rozważania nad problemami związanymi z kształtowaniem się tożsamości płciowej; odwoływanie się do obserwacji przypadków doświadczających trudności w przystosowaniu się do ról związanych z płcią, podejmowanie prób diagnozy i kreowanie pomysłów na udzielanie pomocy psychologicznej.
Wykład; ćwiczenia
Student posiada wiedzę z zakresu biologicznych przemian w toku życia człowieka, z zakresu psychologicznej teorii rozwoju człowieka w ciągu życia, potrafi zanalizować wpływ czynników społecznych na zachowanie jednostki, posiada wiedzę z zakresu psychologicznych teorii osobowości, rozumie podejście holistyczne do problemów w zakresie rozwoju psychoseksualnego.
Wykład: Wyjaśnienie modeli seksualności człowieka, pojęcie tożsamości płciowej w kontekście dojrzewania płciowego; orientacja seksualna - wyjaśnienie biologiczne, psychodynamiczne, behawioralne zintegrowane, hipoteza antagonizmu płciowego; współczesne spojrzenie na problem płci; androgynia; przejawy seksualności w różnych okresach życia; realizacja zadań rozwojowych w kontekście seksualności; intymne związki w dorosłości - problem miłości i zdrady mężczyzn i kobiet - konsekwencje dla związku; różnice indywidualne wobec problemu współżycia seksualnego w okresie dorosłości.
Ćwiczenia: Fazy rozwoju seksualnego :- oralna,-analna,-uretralna,-falliczna,-latencji -genitalna; rozwój psychoseksualny małego dziecka w kontekście jego ogólnego rozwoju; rozwój psychoseksualny w okresie późnego dzieciństwa; rozwój psychoseksualny w okresie adolescencji; inicjacja seksualna i pierwsze intymne związki; rozwój psychoseksualny w okresie dorosłości - psychofizjologia reakcji seksualnych kobiet i mężczyzn; seksualne problemy okresu ciąży i połogu; seksualność w okresie późnej dorosłości.
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: analiza merytoryczna treści w literaturze przedmiotu, dyskusja, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach i pozytywne zaliczenie kolokwium,
Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywne zdanie egzaminu.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu
Beisert M. (red.). (2006).Seksualność w cyklu życia człowieka. PWN, Warszawa
Wojciechowska J. (2003). Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. W: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań.
Beisert M. (1991). Seks twojego dziecka. K. Domke, Poznań.
Buss D.M. (1988). The evolution of human intrasexual competition. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 616-628.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2023 21:27)