SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwój psychoseksualny w cyklu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwój psychoseksualny w cyklu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-RPwCZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykład

Celem przedmiotu jest rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów psychologii o  koncepcje rozwoju seksualnego człowieka podporządkowanego dwom zasadom: ciągłości rozwoju seksualnego oraz integralności seksualności ludzkiej z jej rozwojem psychospołecznym.  Osiągnięcie celu możliwe jest na bazie  przedstawienia teorii rozwoju life-span- P. Baltesa, scalonego, ekologicznego modelu ludzkiej seksualności jako efektu interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych oraz teorii neopsychoanalitycznych wyjaśniających naturę wzorców, norm i dążeń w zakresie seksualności ludzkiej. 

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest wnikliwa analiza zagadnień z dziedziny życia psychoseksualnego człowieka; refleksja nad tradycyjnym i współczesnym podejściem do seksualności człowieka na różnych etapach życia; rozważania nad problemami związanymi z kształtowaniem się tożsamości płciowej; odwoływanie się do obserwacji przypadków doświadczających trudności w przystosowaniu się do ról związanych z płcią, podejmowanie prób diagnozy i kreowanie pomysłów na udzielanie pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Wykład; ćwiczenia

Student posiada wiedzę z zakresu biologicznych przemian w toku życia człowieka, z zakresu psychologicznej teorii rozwoju człowieka w ciągu życia, potrafi zanalizować wpływ czynników społecznych na zachowanie jednostki, posiada wiedzę z zakresu psychologicznych teorii osobowości, rozumie podejście holistyczne do problemów w zakresie rozwoju psychoseksualnego.

Zakres tematyczny

Wykład: Wyjaśnienie  modeli seksualności człowieka, pojęcie tożsamości płciowej w kontekście dojrzewania płciowego; orientacja seksualna - wyjaśnienie biologiczne, psychodynamiczne, behawioralne zintegrowane, hipoteza antagonizmu płciowego; współczesne spojrzenie na problem płci; androgynia; przejawy seksualności w różnych okresach życia; realizacja zadań rozwojowych w kontekście seksualności; intymne związki w dorosłości - problem miłości i zdrady mężczyzn i kobiet - konsekwencje dla związku; różnice indywidualne wobec problemu współżycia seksualnego w okresie dorosłości.

Ćwiczenia: Fazy rozwoju seksualnego :- oralna,-analna,-uretralna,-falliczna,-latencji -genitalna; rozwój psychoseksualny małego dziecka w kontekście jego ogólnego rozwoju; rozwój psychoseksualny w okresie późnego dzieciństwa; rozwój psychoseksualny w okresie adolescencji;  inicjacja seksualna i pierwsze intymne związki; rozwój psychoseksualny w okresie dorosłości - psychofizjologia reakcji seksualnych kobiet i mężczyzn; seksualne problemy okresu ciąży i połogu;  seksualność w okresie późnej dorosłości.

 

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: analiza merytoryczna treści w literaturze przedmiotu, dyskusja, praca w grupach 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach i pozytywne zaliczenie  kolokwium,

Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywne zdanie egzaminu.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu

Literatura podstawowa

Beisert M. (red.). (2006).Seksualność w cyklu życia człowieka. PWN, Warszawa

Wojciechowska J. (2003). Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. W: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań.

Beisert M. (1991). Seks twojego dziecka. K. Domke, Poznań.

Buss D.M. (1988). The evolution of human intrasexual competition. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 616-628.

Literatura uzupełniająca

  1. Drozdowski P., Kokoszka A. Podstawowe pojęcia psychoanalizy .W: Drozdowski P., Kokoszka A. (red.). Wprowadzenie do psychoterapii. Akademia Medyczna im. M. Kopernika, Kraków 1993: 63–72.
  2. Kernberg O.F. Związki miłosne. Norma i patologia. Zysk i S-ka, Poznań 1998.
  3. Freud S. Życie seksualne. Wyd. KR, przekł. R. Reszke; Warszawa 1999.
  4. Obuchowski I., Jaczewski A. Rozwój erotyczny. WSIP, Warszawa 1982
  5. Starowicz, L O kobiecie, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, 2011
  6. Starowicz, L. O mężczyźnie, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, 2012,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2023 21:27)