Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tej kategorii osób oraz z możliwościami pedagogicznego wsparcia rodziców osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Zakres tematyczny
Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną.
Zdrowie seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.
Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.
Związki i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością.
Praktyczne sposoby reagowania na przejawy seksualności u osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie.
Specyfika i możliwości organizacji edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością.
Rehabilitacja seksualna – co oznacza w kontekście różnych grup osób niepełnosprawnych?
Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania seksualnego osób niepełnosprawnych.
Postawy wobec seksualności osób niepełnosprawnych – przegląd badań
Współpraca z rodzicami jako nieodzowny element wspierania seksualności osób niepełnosprawnych.
Seksualność osób przewlekle chorych (na cukrzycę, choroby serca, nowotwory, tarczycę, otyłość, choroby uroginekologiczne, choroby psychiczne)
Przyjmowane leki a aktywność seksualna.
Metody kształcenia
wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy i/lub przygotowanie prezentacji oraz ocena wypowiedzi i aktywności studenta na zajęciach.
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową
Literatura podstawowa
Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
Kościelska M., (2004), Niechciana seksualność. Warszawa, Jacek Santorski
Literatura uzupełniająca
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013) Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Czarna Owca
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.