SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność osób chorych i osób z niepełnosprawnością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność osób chorych i osób z niepełnosprawnością
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SOCHN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tej kategorii osób oraz z możliwościami pedagogicznego wsparcia rodziców osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii

Zakres tematyczny

  • Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną.
  • Zdrowie seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.
  • Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.
  • Związki i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością.
  • Praktyczne sposoby reagowania na przejawy seksualności u osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie.
  • Specyfika i możliwości organizacji edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością.
  • Rehabilitacja seksualna – co oznacza w kontekście różnych grup osób niepełnosprawnych?
  • Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania  funkcjonowania seksualnego osób niepełnosprawnych.
  • Postawy wobec seksualności osób niepełnosprawnych – przegląd badań
  • Współpraca z rodzicami jako nieodzowny element wspierania seksualności osób niepełnosprawnych.
  • Seksualność osób przewlekle chorych (na cukrzycę, choroby serca, nowotwory, tarczycę, otyłość, choroby uroginekologiczne, choroby psychiczne)
  • Przyjmowane leki a aktywność seksualna.

Metody kształcenia

wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy i/lub przygotowanie prezentacji oraz ocena wypowiedzi i aktywności studenta na zajęciach.

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.

Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową

Literatura podstawowa

  1. Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa
  2. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
  3. Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
  4. Kościelska M., (2004), Niechciana seksualność. Warszawa, Jacek Santorski

Literatura uzupełniająca

  1. Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
  2. Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013) Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Czarna Owca
  3. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
  4. Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:13)