SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSChM-ES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy z na temat podstawowych zagadnień edukacji seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

1. Problematyka wykładu 

  • Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej.
  • Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, edukacja seksualna – zakres pojęciowy 
  • Cele edukacji seksualnej i wychowania seksualnego
  • Modele edukacji seksualnej – restrykcyjna, permisywna, złotego środka 
  • Historia edukacji seksualnej w Polsce
  • Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku
  • Profilaktyka HIV /AIDS/STI

2. Problematyka ćwiczeń 

  • Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.
  • Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych
  • Edukacja seksualna w Polsce - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją
  • Społeczno-kulturowe konteksty edukacji seksualnej 
  • Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej
  • Metodyka edukacji seksualnej 
  • Zajęcia metodyczno-praktyczne 

 

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, konspekt 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład 

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu pisemnego z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru. Próg zaliczenia 60%. 

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia 

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia  ocena aktywności na zajęciach i prezentacja konspektu z zakresu edukacji seksualnej.  

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa
  2. Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin
  3. Izdebski Z., Wąż K., Dec-Pietrowska J. (2020) Wychowanie seksualne, W: Psychologia wychowania: wybrane problemy, 2020. red, nauk. Hanna Liberska, Janusz Trempała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 431—444
  4. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
  5. WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.
  6. Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP

Literatura uzupełniająca

  1. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 
  2. Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022), What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health19, 1366.
  3. Jąderek I. (2022), Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?, Wydawnictwo PWN 
  4. Kościańska A. (2017), Zobaczyć łosia: historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 17:57)