Przekazanie studentom wiedzy z na temat podstawowych zagadnień edukacji seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Wymagania wstępne
Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.
Zakres tematyczny
1. Problematyka wykładu
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej.
Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, edukacja seksualna – zakres pojęciowy
Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.
Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych
Edukacja seksualna w Polsce - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją
Społeczno-kulturowe konteksty edukacji seksualnej
Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej
Metodyka edukacji seksualnej
Zajęcia metodyczno-praktyczne
Metody kształcenia
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, konspekt
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu pisemnego z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru. Próg zaliczenia 60%.
Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Ćwiczenia
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia ocena aktywności na zajęciach i prezentacja konspektu z zakresu edukacji seksualnej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin
Izdebski Z., Wąż K., Dec-Pietrowska J. (2020) Wychowanie seksualne, W: Psychologia wychowania: wybrane problemy, 2020. red, nauk. Hanna Liberska, Janusz Trempała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 431—444
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.
Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP
Literatura uzupełniająca
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022), What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 1366.
Jąderek I. (2022), Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?, Wydawnictwo PWN
Kościańska A. (2017), Zobaczyć łosia: historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 17:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.