SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii I
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w psychologii, doniesienia z badań oraz wprowadzą w tematykę procesów poznawczych. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii pozwoli na umiejętne poruszanie się w obszarach psychologii akademickiej wraz z doskonaleniem umiejętności analizy zachowania człowieka w życiu codziennym.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza ogólno-społeczna 

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

  • Wprowadzenie w problematykę zajęć
  • Historia psychologii. Psychologia jako nauka
  • Metody badawcze w psychologii

BLOK I: PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA

  • Psychoanaliza w wydaniu Freud’owskim
  • Behawioryzm i uczenie się
  • Psychologia Humanistyczna i Poznawcza
  • Charakterystyka terapii psychoanalitycznej, behawioralnej i poznawczej
  • Ewolucjonizm i Socjobiologia 

BLOK II:  PROCESY POZNAWCZE

  • Uwaga i Spostrzeganie
  • Pamięć

 

ĆWICZENIA:

  • Czym właściwie jest psychologia akademicka?
  • Krótka charakterystyka nauk empirycznych - założenia psychologii naukowej
  • Krótki zarys historyczny – psychologia od Wundt’a do dziś
  • Introspekcja a psychologia empiryczna
  • Pojęcia psychologii naukowej
  • Trójsystemowa koncepcja osobowości Freuda
  • Stadia rozwoju osobowości
  • Mechanizmy obronne Ego
  • Zachowanie przedmiotem psychologii - Manifest behawiorystyczny Johna Watsona
  • Warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne
  • Neobehawioryzm: co pomiędzy S – R?
  • Sprzeciw wobec deterministycznemu postrzeganiu człowieka - czas „Trzeciej Siły”
  • Teoria samoaktualizacji i piramida potrzeb - Abraham Maslow
  • Teoria fenomenologiczna – Carl Rogers
  • Georga Kelley’ego Teoria konstruktów osobistych
  • Kobiece i męskie strategie doboru stałego partnera
  • Jak socjobiologia traktuje zdradę: kobiety  vs.  mężczyźni
  • Dawida Buss’a teoria inwestycji rodzicielskich
  • Czym jest uwaga, a czym percepcja?
  • Funkcje uwagi
  • Teorie uwagi selektywnej
  • Czym jest pamięć? - pamięć jako zdolność i jako proces
  • Rodzaje pamięci – ultrakrótka, krótkotrwała i długotrwała
  • Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna

Metody kształcenia

Wykład: Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny;

Ćwiczenia: Dyskusja, praca z tekstem naukowym, studium przypadku, praca w grupach,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

1. WYKŁAD 

Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

2. ĆWICZENIA

1. WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 60 punktów z ćwiczeń w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 31 punkty, aby zaliczyć ćwiczenia. Na ocenę będą składać się następujące elementy:

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

(1) Zajęcia – 40 punktów (aby zaliczyć semestr należy zdobyć minimalnie 21 pkt.)

  1. a)  Kolokwium - 24 pkt. (minimum do zaliczenia kolokwium: 13 pkt). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin poprawkowy).

  2. b)  Wejściówki (dwa 5cio minutowe sprawdziany) – 10 pkt (2 x 5 pkt). Obejmą materiał z poprzednich zajęć. Wejściówki nie podlegają poprawie a student, który jest

    nieobecny nie ma możliwości napisania sprawdzianu w innym terminie.

  3. c)  Aktywność - 6 pkt. Aktywna obecność na zajęciach.

(2) Projekt semestralny – 20 punktów (aby zaliczyć semestr, należy zdobyć minimalnie 11 pkt.)
Zadanie studentów polega na dobraniu się w grupy (3-4 osoby) i w oparciu o konkretną teorię (oraz zaleconą literaturę) analiza rozdanych przez prowadzącą studiów przypadków, a następnie na końcowych zajęciach prezentacja wypracowanych rozwiązań w odpowiedzi na poruszane w danym przypadku zagadnienia.

Ocenie podlegać będzie:
* Aspekt treściowy: Trafność i głębokość analiz (do 10 pkt.) * Aspekty formalne:

- Klarowność przygotowanej prezentacji i jej estetyka (do 5 pkt.)
- Umiejętność zwięzłego i jasnego przedstawiania swoich pomysłów, autoprezentacja (do 5 pkt.)

Punkty zlicza się pod warunkiem spełnienia wymogu obecności na zajęciach i pod warunkiem zaliczenia kolokwium oraz zdobycia minimalnego progu 21 pkt. za zajęcia oraz progu 11 pkt. z projektu semestralnego. W przypadku nie spełnienia któregokolwiek z tych warunków suma punktów wynosi 0.

Nieobecności - Możliwa jest jedna nieobecność w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia dwa razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy lub więcej automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania całego modułu (wykładu i ćwiczeń) w następnym roku akademickim.

Literatura podstawowa

Gerrig, R.J., Zimbardo P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN.

Tavris, C., Wade C. (2008). Psychologia. Podejścia i Koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.

Zimbardo, P.G. i in. (2010). Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Podstawy Psychologii. Warszawa: PWN.

Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1). Gdańsk: GWP.

Buss, D. (2001). Psychologia Ewolucyjna. Gdańsk: GWP.

 

Literatura uzupełniająca

Strelau J. (red. ). (2000). Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 i tom 2.

Strelau J. i  Doliński D. (red.). (2008). Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1.  

Nolen-Hoeksema, S. Fredrickson B., Loftus, G. R., Lutz, Ch. (2014). Atkinson and Hilgard's Introduction to Psychology. Hampshire, UK: Cengage Learning EMEA.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-01-2023 12:39)