SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PSChM-Soc |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- Zapoznanie studentów z różnorodnymi pojęciami dotyczącymi świata społecznego.
- Zwrócenie uwagi na powiązania kontekstu społecznego z praktykami uczestniczących w życiu społecznym jednostek.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Problematyka wykładu:
Przedmiot i metody socjologii a inne nauki społeczne.
Koncepcja wyobraźni socjologicznej.
Człowiek jako istota społeczna i twórca społecznego świata.
Socjalizacja i kontrola społeczna.
Konformizm społeczny.
Więź społeczna.
Kategorie opisujące całości społeczne: zbiorowości, grupy i społeczeństwa.
Kultura: normy i wartości, symbole i znaczenia.
Różnorodność kulturowa: sub- a kontrkultura, relatywizm, a uniwersalizm kulturowy.
Typologia społeczeństw - cechy społeczeństw współczesnych.
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja
Ruchy społeczne i ich rola we współczesnym świecie.
Koncepcje państwa i narodu i praktyczne konsekwencje ich stosowania.
Problemy zróżnicowania społecznego.
Wybrane elementy metodologii badań socjologicznych: etapy procesu badawczego.
Wybrane metody i techniki badań socjologicznych.
Kultura narzekania.
Problematyka ćwiczeń:
Macdonaldyzacja kultury. Macdonaldyzacja w edukacji.
Siła jednostek w życiu społecznym i jej różnorodne konsekwencje (charyzmatyczni przywódcy, autorytaryzm, podporządkowanie społeczne)
Swoi i obcy. Relacje między grupami, ich znaczenie i ich przeobrażenia.
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja ich przejawy w praktykach społecznych.
Kultura, wzory kulturowe i ich wpływ na praktykę społeczną.
Nierówności społeczne i ich konsekwencje.
WYKŁAD: Wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna, fragmenty filmów, analiza studiów przypadku, quizy, elementy dyskusji, formy aktywizujące uczestników wykładu.
ĆWICZENIA: Dyskusja moderowana, praca z tekstem, praca grupowa, dyskusja - praca przy wykorzystaniu metod pracy warsztatowej. Jeśli to będzie możliwe jedne zajęcia przy wykorzystaniu edukacji w ruchu - odwiedzenie wybranej instytucji/organizacji na terenie Zielonej Góry - wizyta studyjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest napisanie przynajmniej trzech, krótkich prac pisemnych oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Prace pisemne dotyczą materiału
omawianego na zajęciach i powstają w oparciu o zaproponowany materiał filmowy oraz materiały dotyczące tematu.
Tematy zaproponowanych prac odzwierciedlają potrzebę odwołania się do treści uwzględnionych w tematyce ćwiczeń. Praca pisemna powinna: być interpretacją danego
zjawiska lub danego problemu, zawierać refleksyjny sposób podejścia do tematu. Ocenie podlega umiejętność podjęcia analizy i dyskusji zgodnie z problemami postawionymi w zadaniach.
Aktywność na zajęciach wyrażająca się w dyskusji na tematy poszczególnych zajęć jest także uwzględniania w ocenie z ćwiczeń.
Test egzaminacyjny. Warunkiem przystąpienia do testu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test składa się z ośmiu pytań zamkniętych, wielokrotnego wyboru
i dwóch pytań otwartych. Pytania obejmują problematykę omawianą na wykładach i na ćwiczeniach. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie z testu co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia, tj. min.7 punktów. Student, który uzyska 7 punktów otrzymuje ocenę dostateczną; 8-9 punktów otrzymuje ocenę dostateczną z plusem; 11-10 punktów otrzymuje ocenę dobrą; 12-13 punktów otrzymuje ocenę dobrą z plusem, 14 punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Ocena końcowa stanowi 40% oceny z ćwiczeń i 60% oceny z wykładu.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004
Szacka B., Wstęp do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
Hess B. B., Markson E. W., Stein P. J., Sociology, Marmillan Publishing Company, New York.
Aronson E., Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Bauman, Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.
Nowak S., Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.
Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Graffiti BC Toruń 1998.
Rietzer G., Murphy W. W., Introduction to sociology, Sage Publishing.
Rosling H., Factfulness. Dlaczego swiat jest lepszy niż myśłim, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Poznań 2018.
Tyszka Z., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Sztompka P., Boguń-Borowska M., (red.) Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
-
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 08:23)