SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-MBPzS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Paweł Kleka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie uczestników kursu z istotą i znaczeniem wnioskowania naukowego (statystycznego) i wykształcenie umiejętności właściwego stawiania pytań, na które odpowiedź uzyskuje się w toku wnioskowania statystycznego.
Opanowanie podstawowych praw oraz podstawowych pojęć dla wiedzy o wnioskowaniu statystycznym, nabycie umiejętności wyboru właściwej dla danego problemu techniki indukcyjnej, przeprowadzanie wybranego testu statystycznego oraz interpretacji uzyskanych wyników, nabycie umiejętności w zakresie operacjonalizacji zmiennych psychologicznych, kształtowanie umiejętności statystycznego opisu zebranych danych, opanowanie podstawowych umiejętności potrzebnych do statystycznej weryfikacji hipotez o wzajemnych związkach między zmiennymi, dostarczenie wiedzy na temat teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa i ich praktycznych zastosowaniach przy analizie danych empirycznych oraz nabycie umiejętności zastosowania w praktyce właściwości rozkładu normalnego, uwrażliwienie na psychologiczny i etyczny kontekst badań empirycznych.

Wymagania wstępne

zaliczenie zajęć:
Podstawy postępowania naukowego dla psychologów 
Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I

Zakres tematyczny

Wnioskowanie statystyczne. Próba i populacja. Statystyki i parametry. Prawa, na których opiera się wnioskowanie statystyczne.
Kryteria wyboru testów statystycznych
Schemat wnioskowania indukcyjnego. Etapy wnioskowania
Rozkłady zmiennych: rozkład normalny, rozkład t-Studenta, rozkład F- Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat
Parametryczne testy statystyczne (skala interwałowa i ilorazowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala porządkowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala nominalna)
Analiza wariancji jako statystyczna podstawa eksperymentu jednoczynnikowego i dwuczynnikowego
Odmiany ANOVA i specjalne zastosowania ANOVA

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca w grupach, dyskusja 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratorium - na podstawie praktycznej pracy zaliczeniowej polegającej na przeprowadzeniu adekwatnych analiz statystycznych do przedstawionych problemów badawczych;
Zaliczenie wykładów - na podstawie sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test składający się z pytań otwartych i/lub zamkniętych, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, wagi średniej: 50% wykład -  laboratorium 50%.

Literatura podstawowa

 Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN
- Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. Opracowane przez Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki i Informatyzacji. Zaakceptowane przez Komitet Badań Naukowych IV kadencji, Warszawa, 2004 r. www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf
- Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
- King M., Minium W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa PWN.
- Dienes, Z. (2008). Understanding psychology as a science: An introduction to scientific and statistical inference. Macmillan International Higher Education.

Literatura uzupełniająca

- Popper, K. (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa:  Aletheia.
- Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 09:22)