SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening asertywności i prezentacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TAiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji oraz wszelkich elementów wzmacniających asertywność, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie: pracy i ćwiczeń grupowych podczas prezentacji.
Psychologii społeczna, psychologia osobowości, psychologia emocji i motywacji.
1.Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.
2. Warunki dobrego porozumienia i sztuka zachowania postawy pozytywnej.
3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.
4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.
5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.
6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.
7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.
8. Przyjmowanie krytyki- krytyka konstruktywna i oceniająca oraz asertywne reakcje na krytykę.
9. Przyjmowanie pochwał i komplementów oraz asertywne reakcje na pochwały.
Dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa składa się z dwóch części- ocen z prezentacji (konspekt i wystąpienie) oraz oceny z kolokwium.
Aby student zaliczył zajęcia musi stworzyć konspekt do prezentacji, który wyśle maksymalnie tydzień przed swoim wystąpieniem. Konspekt podlega ocenie i przechodzi przez weryfikację zanim student przedstawi wypracowane elementy całej grupie. Przykładowy konspekt jest przedstawiany wszystkim studentom na pierwszych zajęciach i należy swój konspekt tworzyć według wyznaczonego szablonu. Nie przesłanie konspektu na czas wiąże się z obniżeniem oceny.
Kolokwium składa się z pytań testowych jednokrotnego wyboru. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60 % punktów.
1.Król-Fijewska M., (2007): Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa.
2.Alberti R. i Emmons, M., (2008): Asertywność, Gdańsk.
3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.
5. Benedikt A.,(2011) Asertywność jako proces skutecznej komunikacji.
6. McKay M, Davis M, (2021): Sztuka skutecznego porozumiewania się.
7. Thomson P.,(1998): Sposoby komunikacji interpersonalnej
8. Stewart J., (2005) Mosty zamiast murów.
9. Murphy J., (2011) Assertiveness: How to Stand Up for Yourself and Still Win the Respect of Others.
1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań
2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,
3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010
Każdy student bierze udział przynajmniej w jednej prezentacji. Studenci maja za zadanie wykazać się umiejętnościami autoprezentacji w trakcie swojego wystąpienia.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 14:22)