SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening asertywności i prezentacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening asertywności i prezentacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TAiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Natalia Skrzyczewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji oraz wszelkich elementów wzmacniających asertywność, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie:  pracy i ćwiczeń grupowych podczas prezentacji.

Wymagania wstępne

Psychologii społeczna, psychologia osobowości, psychologia emocji i motywacji.

Zakres tematyczny

1.Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.

  • Cechy skutecznej autoprezentacji. Skuteczna autoprezentacja w różnych kontekstach.
  • Trema, stres i radzenie sobie z nimi.
  • Prezentacja kompetencji.
  • Najpopularniejsze formy autoprezentacji
  • Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej.

2. Warunki dobrego porozumienia i sztuka zachowania postawy pozytywnej.

3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.

4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.

5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.

6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.

7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.

8. Przyjmowanie krytyki- krytyka konstruktywna i oceniająca oraz asertywne reakcje na krytykę.

9. Przyjmowanie pochwał i komplementów oraz asertywne reakcje na pochwały.

Metody kształcenia

 Dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa składa się z dwóch części- ocen z prezentacji (konspekt i wystąpienie) oraz oceny z kolokwium.

Aby student zaliczył zajęcia musi stworzyć konspekt do prezentacji, który wyśle maksymalnie tydzień przed swoim wystąpieniem. Konspekt podlega ocenie i przechodzi przez weryfikację zanim student przedstawi wypracowane elementy całej grupie. Przykładowy konspekt jest przedstawiany wszystkim studentom na pierwszych zajęciach i należy swój konspekt tworzyć według wyznaczonego szablonu. Nie przesłanie konspektu na czas wiąże się z obniżeniem oceny.

Kolokwium składa się z pytań testowych jednokrotnego wyboru. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60 % punktów.

Literatura podstawowa

1.Król-Fijewska M., (2007): Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa.

2.Alberti R. i Emmons, M., (2008): Asertywność, Gdańsk.

3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.

5. Benedikt A.,(2011) Asertywność jako proces skutecznej komunikacji.

6. McKay M, Davis M, (2021): Sztuka skutecznego porozumiewania się.

7. Thomson P.,(1998): Sposoby komunikacji interpersonalnej 

8. Stewart J., (2005) Mosty zamiast murów.

9. Murphy J., (2011) Assertiveness: How to Stand Up for Yourself and Still Win the Respect of Others. 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań

2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,

3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010

Uwagi

Każdy student bierze udział przynajmniej w jednej prezentacji. Studenci maja za zadanie wykazać się umiejętnościami autoprezentacji w trakcie swojego wystąpienia.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 14:22)