SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne
Kod przedmiotu 11.3-WP-PSChM-TI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych metod i środków oddziaływań oraz narzędzi,
  • ukształtowanie umiejętności skutecznego korzystania z narzędzi ICT w pracy naukowej i zawodowej,
  • ukształtowanie postaw: legalnego, bezpiecznego, etycznego i refleksyjnego posługiwania się ICT w pracy psychologa.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat technik komputerowych oraz systemu operacyjnego (zakres szkoły średniej).

Zakres tematyczny

TI/ ICT – ustalenia terminologiczne.
Podstawowe pojęcia: budowa i zasada działania komputera oraz urządzeń peryferyjnych; bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych; alternatywne systemy operacyjne; lokalna sieć komputerowa; bazy danych; połączenia proxy (UZ); przestrzeganie prawa autorskiego, zasady legalne korzystanie aplikacji i Internetu.
Edytor tekstu - formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami.
Arkusz kalkulacyjny- możliwości oraz podstawowe zastosowania (np. analiza danych).
Multimedia – definicje, narzędzia i realizacja.
Aplikacje w chmurze – przegląd, możliwości i zastosowania.
ICT w pracy psychologa – projektowanie i realizacja mediów sieciowych (z uwzględnieniem narzędzi do prowadzenia badań).

Metody kształcenia

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i symulacji,
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej),
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów, rozwiazywanie zadań, dyskusja,
  • ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych,
  • praca z książką oraz kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu),
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z platformy oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Próg zaliczenia prac cząstkowych: zadań praktycznych, projektów oraz testów nie mniej niż 55-60%. Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane. Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana do wartości przewidzianych w regulaminie studiów. Wartość oceny końcowej jest określana według następującej skali: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0;

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informacyjne w pracy nauczyciela": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Habraken J., Microsoft Office 365 Inside Out, wyd. Pearson Education, USA 2021.
  3. Official Google Blog (2022), https://blog.google/
  4. Official Microsoft Blog (2022), https://blogs.microsoft.com/

Corocznie niezbędne materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu.

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Bhanot R., Educational Development Through Information and Communications Technology, wyd. Routledge, Londyn 2017.
  2. Jędryczkowski J., Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos
  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html

Corocznie dodatkowe materiały są zamieszczane (bezpośrednio do pobrania) lub wskazywane (autor i tytuł) na stronie przedmiotu.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 08:25)