SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do neuropsychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WNps |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia kliniczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- Zapoznanie się studentów ze stanem aktualnej wiedzy neuropsychologicznej, szczególnie w z dziedziny neuropsychologii klinicznej
- Zapoznanie się studentów z aktualnymi metodami diagnostycznymi stosowanymi w neuropsychologii
- Kształtowanie umiejętności różnicowania zaburzeń neuropsychologicznych
- Kształtowanie umiejętności stosowania testów neuropsychologicznych w praktyce klinicznej
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania, anatomii, budowy mózgu oraz funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych.
Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowań, Psychologia procesów poznawczych, Testy do badania organiki
Problematyka laboratorium:
- Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu
- Zaburzenia neuropsychologiczne powstałe w skutek uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) z podziałem na lokalizację uszkodzeń: obszary płatów czołowych, skroniowych, ciemieniowych oraz potylicznych.
- Zaburzenia neuropsychologiczne powstałe w skutek uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) z podziałem na funkcje: zaburzenia procesów uwagi, mowy, spostrzegania, dowolnych czynności ruchowych, pamięci, emocji.
- Neuropsychologiczne narzędzia diagnostyczne:
Wisconsin Card Sorting Test (WCST)
Bental Visual Retention Test (BVRT)
California Verbal Learning Test (CVLT)
Color Trails Test (CTT)
Ruff Figural Fluency Test (RFFT)
The Right Hemisphere Language Battery (RHLB)
Trening, studium przypadku, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, metoda warsztatowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie aktywności oraz kolokwium ustnego lub pisemnego realizowanego w formie pytań otwartych.
Kolokwium oceniane jest na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy neuropsychologicznej, student zna pojęcia neuropsychologiczne prezentowane podczas zajęć, brak błędów merytorycznych
Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy neuropsychologicznej, student zna pojęcia neuropsychologiczne prezentowane podczas zajęć, nie wyczerpuje pojęć w sposób bardzo dobry
Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna najważniejsze pojęcia neuropsychologiczne, występują nieliczne błędy merytoryczne
Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Borkowska A., Domańska Ł. (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
2. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.
3. Darby D.,Walsh K. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: Wydawnictwo GWP.
1. Kolb, B., Whishaw, I. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth Publishers.
2. Lezak, M.D., Howieson, D.B., Bigler, E.D., Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 14:33)