SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy coachingu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy coachingu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PCoa
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Dziadkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi dotyczącymi coachingu. Praktyczne nabycie umiejętności posługiwania się technikami coachingowymi.

Wymagania wstępne

Wiedza z psychologii społecznej - w szczególności dotycząca procesów grupowych, komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Wiedza z zakresu metodyki zadawania pytań i aktywnego słuchania.

Zakres tematyczny

Poznanie teoretycznych zagadnień niezbędnych do efektywnego wykonywania pracy coacha.

Wykaz zagadnień teoretycznych:

  • pojęcie coachingu i aktywności pokrewnych;
  • ulokowanie coachingu w obszarze nauk społecznych;
  • struktura przebiegu coachingu grupowego i indywidualnego;
  • techniki coachingowe;
  •  kodeks etyczny coacha;
  • zagadnienia prawne związane z wykonywaniem zawodu coacha.

Nabycie praktycznych umiejętności coachingowych o charakterze podstawowym dla całego cyklu kształcenia coachingowego.

Wykaz zagadnień praktycznych:

  • technika GROWN;
  • technika Koło życia;
  • technika Okno Johari;
  • technika Pustego krzesła;
  • technika Kart coachingowych;

Metody kształcenia

  • Wykład wprowadzający.
  • Dyskusja problemowa.
  • Praca w parach.
  • Praca w małych grupach.
  • Symulacja rozmowy coachingowej.
  • Symulacji coachingu grupowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiona na podstawie biegłości w posługiwaniu się dwiema wybranymi przez studenta technikami coachingowymi. Uwzględniająca dodatkowo: aktywność studenta w trakcie zajęć. 

Literatura podstawowa

  1. Rogers, J.: Coaching, podstawy umiejętności. Gdańsk: GWP, 2010.
  2. Sidor-Rządkowska M.:Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters, 2009.
  3. Thorpe S., Clifford J.: Podręcznik coachingu. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2007.
  4. Bennewicz M.:Coaching czyli restauracja osobowości. Warszawa: Wydawnictwo G, 2008.
  5.  Clutterbuck, D.: Coaching zespołowy. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2009.

Literatura uzupełniająca

Roth G.:Neurowissenschaft für die Coaching-Praxis. Wie Coaches neurowissenschaftliche Erkenntnisse nutzen. Coaching-Magazin 3/2022.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:03)