SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia Internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia Internetu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PIn
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Dziadkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zdobycie wiedzy istotnej z punktu widzenia zrozumienia psychologii współczesnego człowieka, funkcjonującego w sposób stały w przestrzeni wirtualnej (Homo digital).

 

 

Wymagania wstępne

Wybrane elementy z psychologii procesów poznawczych (funkcjonowanie uwagi, przetwarzanie informacji, pamięć).

Wybrane elementy psychologii komunikacji (elementy składowe komunikacji werbalnej i niewerbalnej i ich charakterystyka).

Wybrane elementy psychologii stresu (definicje stresu, mechanizmy w oparciu o które stres powstaje).

Zakres tematyczny

  • Analiza zjawisk psychologicznych wynikających z funkcjonowania człowieka w przestrzeni wirtualnej tj.: zjawisko bańki informacyjnej; post prawda; fake news; napięcie informacyjne; niepokój informacyjny; cyberprzemoc; cybersex; zależność ekranowa; tożsamość social - medialna; zakupoholizm sieciowy; osobowość gracza i inne już opisane lub wciąż definiowane przez naukę zjawiska wirtualne.
  • Charakterystyka porównawcza komunikacji wirtualnej i komunikacji realnej.
  • Charakterystyka funkcjonowania digital baby.
  • Homo digital - deformacja czy ewolucja przyrodzonego modelu rozwoju człowieka.
  • Kodeks etyczny psychologa w kontekście pracy w wirtualnej przestrzeni

 

 

 

Metody kształcenia

  1. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
  2. Dyskusja problemowa.
  3. Praca w grupach.
  4. Praca indywidualna.
  5. Analiza przypadku.
  6. Symulacja sesji pomocy psychologicznej 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena wypadkowa z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).

Literatura podstawowa

  1. M.R. Jabłońska. Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź  2018.
  2. J.Jastrzębska: Internet jako miejsce nawiązywania relacji interpersonalnych. Grupy społeczne w obszarze cyberprzestrzeni. "Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio" tom 42 nr 2 2020.
  3. L. Sendal-Jagusiak: Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów "Ars Educandi" tom 17 nr 17 2020.

Literatura uzupełniająca

Frank J. Robertz, Atte Oksanen, Pekka Räsänen: Viktimisierung junger Menschen im Internet: Leitfaden für Pädagogen und Psychologen. Springer. Wiesbaden 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:05)