SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza problemów organizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza problemów organizacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-DPO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z  metodologią diagnozy organizacyjnej oraz przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej identyfikacji problemów w organizacji.  Student zostanie wyposażony w praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu celów diagnozy, ilościowych i jakościowych metod gromadzenia danych dla potrzeb organizacji.  Po zapoznaniu się z materiałem wykładów i ćwiczeń student potrafi trafnie diagnozować problem organizacyjny oraz systemowo analizować jego źródła i treści programów naprawczych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii pracy.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

  • Przedmiot diagnozy organizacyjnej
  • Diagnozowanie w organizacji, podstawowe metody i narzędzia stosowane w psychologii biznesu.Gromadzenie danych jakościowych (wywiady i obserwacje zachowań organizacyjnych), metody mieszane.
  • Metody ilościowe w diagnozowaniu organizacyjnym: badania kwestionariuszowe (zalety i ograniczenia)
  • Indeks rzeczowy problemów organizacyjnych - przegląd w zależności od charakteru organizacji
  • Planowanie procesu diagnostycznego. Etapy DO
  • Problematyka przywództwa jako kluczowy problem organizacyjny, style przywództwa i centralne tendencje w realizacji stylów
  • Aspekt etyczny diagnozy organizacyjnej.
  • Ciągła ewaluacja procesu diagnozy organizacyjnej w kontekście globalizacyjnych zmian środowiska pracy.

Problematyka ćwiczeń

  •  Pomiar zjawisk występujących w organizacji: charakter relacji w zespołach pracy,
  • Konflikty zespołowe źródła, czynniki, sposoby rozwiązywania: wygrana-wygrana; przegrana-przegrana; wygrana - przegrana
  • Tworzenie korzystnej atmosfery wsparcia i "zdrowej" rywalizacji
  • Lojalność pracowników jako problem organizacyjny; formy warsztatowe nastawione na podniesienie poziomu lojalności
  • Problematyka optymalnego zaangażowania pracowników, metody badania  wydajności pracy
  • Przykłady diagnozy oddzielnych problemów organizacyjnych, analiza systemowa treści problemów organizacyjnych
  • Metody, techniki i formy przygotowania programów naprawczych dla organizacji o zróżnicowanych charakterze pracy
  • Innowacyjne metody i formy prac konsultingowych sprzyjająca wydobywaniu potencjału z zespołów pracowniczych w kontekście zapobiegania problemów organizacyjnych
  • Lider w zespole - pozytywne i negatywne przykłady.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, praca w grupie, studium przypadku, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny  - przygotowanie pisemnego projektu zaliczeniowego, którego treścią jest identyfikacja wybranego problemu organizacyjnego, przedstawienie jego przyczyn i czynników podmiotowych i organizacyjnych.

Ocena z ćwiczeń: podstawą oceny jest przygotowanie projektu, polegającego na propozycji diagnozy problemu organizacji - ocena projektu; ocena warunkowana jest także aktywnością studentów - indywidualną  i /lub grupową, możliwą do zdobycia podczas dyskusji i analizy i omówienia tekstów naukowych. 

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena końcowa nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Stocki, R. (2012). Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Hensel, P. (2010). Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Gliwice: Helion.
  • Chirkowska-Smolak T., Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji, w: Rożnowski B., Fortuna P., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
  • Chirkowska-Smolak T., Grobelny J., Ocena pracy: ocena efektywności i ewaluacja potencjału pracowników, w: Rożnowski B., Fortuna P., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
  • Baka Ł., Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą a organizacji?, Warszawa, Scholar, 2017.
  • Rożnowski B., Fortuna P., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
  • Sarges W., Management-Diagnostik. 4. Auflage. Hogrefe, Göttingen 2013.

Literatura uzupełniająca

  • Bańka A., Psychopatologia pracy, Poznań, 2016.
  • Chirkowska-Smolak T.,Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań fokusowych) do pomiary postaw pracowników, w: Chirkowska-Smolak T., Zarządzanie oparte na dowodach, Teoria i praktyka, Warszawa:Libron, 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:21)