SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wykład monograficzny IB - Psychologia rehabilitacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WMPR1B |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z historią rehabilitacji, jako procesu powrotu do zdrowia i przywracania, modyfikowania i/lub zastępowania utraconych wskutek urazu lub procesu chorobowego funkcji. Podczas zajęć poruszana jest tematyka najważniejszych pojęć i koncepcji teoretycznych, psychologiczne aspekty bardzo indywidualnego procesu doświadczania straty, a następnie wysiłku zmierzającego do odzyskaniem zdrowia i optymalnego poziomu funkcjonowania. Dodatkowo, związki rehabilitacji z innymi naukami – przyrodniczymi, humanistycznymi i społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii, oraz analiza modeli rehabilitacji i ich wykorzystanie w pracy z pacjentem.
Wiedza z zakresu psychologii klinicznej i społecznej.
Pojęcie rehabilitacji. Formy rehabilitacji: medyczna , ruchowa , społeczna , zawodowa i pedagogiczna. Charakterystyka rehabilitacji psychologicznej – cele i zasady rehabilitacji w tym wymiarze. Biomedyczne i humanistyczne podejście do osób z niepełnosprawnością oraz biopsychospołeczny model niepełnosprawności. Rozważania na temat niejednoznaczności pojęć: niepełnosprawność i upośledzenie. upośledzenie. Modele i koncepcje psychologiczne w rehabilitacji. Problemy specyficzne: deprywacja potrzeb, ograniczenia aktywności, percepcja ciała, bólu i lęku, życie seksualne, samorealizacja, stygmatyzacja. Integracja i problemy społeczne osób z niepełnosprawnością. Rehabilitacja i rewalidacja. Rehabilitacja psychologiczna w różnych dziedzinach medycyny. Poglądy i osiągnięcia polskiej szkoły rehabilitacji. Współczesne koncepcje rehabilitacji na świecie.
Wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie odbywa się na podstawie pisemnej pracy kontrolnej i/lub kolokwium (testu) zaliczeniowego. Standardowa struktura testu zaliczeniowego:
- 60% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru,
- 40% pytań stanowią pytania otwarte.
Pytania są sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na wykładzie.
W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.
Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania rozwiązań sytuacji problemowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 20:22)