Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Sławomir Piotr Baranowski
mgr Piotr Przybylski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studenta z tematyką dotyczącą interwencji kryzysowej oraz kształtowanie umiejętności interweniowania w sytuacjach kryzysowych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, klinicznej i rozwojowej.
Zakres tematyczny
Teoria i praktyka interwencji kryzysowej. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach doświadczanego przez klienta kryzysu np. kryzys utraty, rozwojowy, suicydalny. Strategie postępowania - umiejętności niezbędne przy diagnozie funkcjonowania klienta oraz udzielaniu pomocy/wsparcia w sytuacji kryzysu. Obciążenia w działalności interwencyjnej.
Metody kształcenia
Laboratorium: Wykład/projekt z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Kolokwium pisemne (test z progami punktowymi na podstawie literatury oraz omawianych podczas zajęć zagadnień).
Udział w doświadczeniach: odgrywanie scenek typy (klient-interwent).
Nieobecność na więcej niż 20% zajęć uniemożliwia uzyskanie oceny pozytywnej.
Literatura podstawowa
Badura-Madej, W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej (r. 1, 2, 3). Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych (Część VI, s. 579 - 611). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kubacka-Jasiecka, D., Ziarko, M. (2016). Pomoc psychologiczna w różnych typach kryzysu. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (r. 31, s. 673-694). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Literatura uzupełniająca
Badura – Madej, W. (red.) (1998). Zeszyty Interwencji Kryzysowej. Nr 6-7/1998. Kraków: Stowarzyszenie Interwencji i Pomocy Psychologicznej VIVOS VOCO.
Bryant, R., A., Harvey, A., G. (2003). Zespół stresu ostrego. Warszawa: PWN.
Dudek, B. (2003). Zaburzenia po stresie traumatyczny. Gdańsk: GWP.
Greenstone, J. (2004). Interwencja kryzysowa. Gdańsk: GWP
Heszen – Niejodek, I. (red.) (1995). Doświadczenie kryzysu - szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń? Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
James, B. (2003). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa: PARPA.
Kanel, K. (2019). A Guide to Crisis Intervention. Cengage Learning.
Kubacka – Jasiecka, D., Lipowska – Teutsch, A. (red.) (1997). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Kraków: Wydawnictwo ALL.
Lewis, H., J. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.
Seligman, M., Walker, E., F., Rosenhan, D., L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Sęk, H. (red.) (1993). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Sęk, H., Cieślak, R. (red.) (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 20:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.