SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening interpersonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening interpersonalny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TIP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest

zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu relacji interpersonalnych;

 poszerzenie samoświadomości w odniesieniu do budowania i pogłębiania kontaktu z innymi

 rozszerzenie wiedzy na temat sposobów rozpoznawania i analizowania procesów intrapersonalnych  w grupie/ społeczeństwie;

stworzenie mozliwości zdobycia nowych doświadczeń osobistych i interpersonalnych w laboratoryjnym srodowisku

Wymagania wstępne

Podsatwowa wiedza na temat znaczenia komunikacji interpersonalej .

Zakres tematyczny

Poszerzanie samoświadomości i umiejętności analizowania siebie w sytuacjach społecznych. Doświadczanie wglądów we własne doświadczenia w relacjach z innymi ludźmi. Gromadzenie samowiedzy w oparciu o przeżycia doświadczone w sytuacji kontaktu z grupą. Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój. Wzmacnianie postawy samokontroli i tendencji do planowania oraz realizowania konstruktywnych zmian we własnym zachowaniu społecznym. Rozwój kompetencji w zakresie: uważnego słuchania, wypowiadania opinii, przekazywania i przyjmowania krytyki oraz uczuć niezadowolenia. Umiejętność doświadczania frustracji i radzenie sobie z nią. Formowanie postaw wobec wartości moralnych i społecznych. Trenowanie umiejętności pokonywania barier interpersonalnych. Wzrost umiejętności sprawnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Metody kształcenia

Trening umiejętności interpersonalnych, trening umiejętności komunikowania się i wyrażania własnego zdania oraz własnych emocji, dyskusja grupowa, projekt grupowy

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu otrzymania zaliczenia z przedmiotu należy wykazać 100% obecność podczas całego treningu oraz przejawiać aktywność własną, brać udział w projekcie zaproponowanym w czasie zajęć i pracy grupowej, respektować normy i zasady ustalone przez grupę i prowadzącego: np. zaangażowanie, punktualność, uważność, tajemnica grupowa.

Literatura podstawowa

  1. Jedliński K. [red.], (2008), Trening interpersonalny, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B
  2. Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Warszawa 2008
  3. Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk 2006
  4. Myers D., Psychologia społeczna. Poznań 2003
  5. Graf, Andrea. "Assessing intercultural training designs." Journal of European Industrial Training (2004).
  6. Leung, Kwok, Soon Ang, and Mei Ling Tan. "Intercultural competence." Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav. 1.1 (2014): 489-519.

Literatura uzupełniająca

  1. Jedliński K., Golińska L., Karczewska M., Łabędź D., Ossowska T., Szczepańska H., Trening interpersonalny, Warszawa, 1997
  2. Oyster C.K., Grupy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2002
  3. Sterwart J. (red.) Mosty Zamiast Murów. Podręcznik Komunikacji Interpersonalnej, Warszawa, 2003

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:31)