SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Testy do badania organiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Testy do badania organiki
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM- TOrg
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- nabycie wiedzy odnośnie zespołów otępienny oraz umiejętności różnicowania konkretnych zespołów otępienny tj. choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, choroba z ciałami Lewy'ego, otępienia naczyniopochodne oraz otępienia spowodowane urazowym uszkodzeniem mózgu.

- poznanie przesiewowych metod badawczych służących do oceny funkcji poznawczych stosowanych w neuropsychologii oraz praktyce klinicznej

- nabycie umiejętności stosowania przesiewowych metod badawczych

- kształtowanie umiejętności analizowania i tworzenia studium przypadku w kontekście praktyki neuropsychologicznej

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania, anatomii, budowy mózgu oraz funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych.

Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowań, Psychologia procesów poznawczych

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium:

- Znaczenie neuropsychologii w psychologii oraz medycynie

- Podstawowe przesiewowe metody diagnostyczne stosowane w neuropsychologii klinicznej

- Charakterystyka zaburzeń neuropoznawczych w kontekście zaburzeń organicznych

- Starzenie się organizmu a zmiany w funkcjonowaniu procesów poznawczych

- Przegląd chorób, zaburzeń oraz stanów klinicznych o charakterze organicznym: choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, choroba z ciałami Lewy'ego, otępienia naczyniopochodne oraz otępienia spowodowane urazowym uszkodzeniem mózgu

- Metody kwestionariuszowe służące do przesiewowej oceny funkcji poznawczych:

Mini-Mental State Examination (MMSE) 

Montreal Cognitive Assessment (MoCA) 

Addenbrooke's Cognitive Examination (ACE-III) 

The Rey-Osterrieth Complex Figure Test (ROCF)

Test Your Memory (TYM Test) 

Clock Drawning Test (CDT)

- Adaptacja kulturowa przesiewowych testów do badania funkcji poznawczych

Metody kształcenia

Studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest praca zaliczeniowa w formie studium przypadku, sformułowany  na podstawie przeprowadzonych przez studenta badań przy wykorzystaniu poznanych testów do przesiewowej oceny funkcji poznawczych.

Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają ugruntowanie w wynikach uzyskanych w testach, formułowane wnioski posiadają oparcie w literaturze przedmiotu, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.

Ocena dobra - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają ugruntowanie w wynikach uzyskanych w testach, formułowane wnioski posiadają nieliczne nieliczne błędy merytoryczne, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.

Ocena dostateczna - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań zawierają nieliczne błędy w odniesieniu do uzyskanych wyników w testach, formułowane wnioski posiadają nieliczne błędy merytoryczne, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.

Ocena niedostateczna - testy zostały nieprawidłowo dobrane do założonego celu badania, występują błędy w wykonanym badaniu, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają znaczne błędy merytoryczne w odniesieniu do uzyskanych wyników w testach, formułowane wnioski nie posiadają oparcia w literaturze przedmiotu, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest nieprawidłowa.

Literatura podstawowa

1. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.

2. Darby D.,Walsh K. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: Wydawnictwo GWP.

3. Borkowska A, Domańska Ł. (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

4. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

5. Jarema, M. (red.) (2016). Psychiatria. Warszawa: PZWL.

Literatura uzupełniająca

1. Damasio, A. (2011). Błąd Kartezjusza. Warszawa: Rebis.

2. Thorwald, J. (2021). Kruchy dom duszy. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

3. Kolb, B., Whishaw, I. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth Publishers.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:08)