SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Testy do badania organiki |
Kod przedmiotu | 12.2-WP-PSChM- TOrg |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- nabycie wiedzy odnośnie zespołów otępienny oraz umiejętności różnicowania konkretnych zespołów otępienny tj. choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, choroba z ciałami Lewy'ego, otępienia naczyniopochodne oraz otępienia spowodowane urazowym uszkodzeniem mózgu.
- poznanie przesiewowych metod badawczych służących do oceny funkcji poznawczych stosowanych w neuropsychologii oraz praktyce klinicznej
- nabycie umiejętności stosowania przesiewowych metod badawczych
- kształtowanie umiejętności analizowania i tworzenia studium przypadku w kontekście praktyki neuropsychologicznej
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania, anatomii, budowy mózgu oraz funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych.
Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowań, Psychologia procesów poznawczych
Problematyka laboratorium:
- Znaczenie neuropsychologii w psychologii oraz medycynie
- Podstawowe przesiewowe metody diagnostyczne stosowane w neuropsychologii klinicznej
- Charakterystyka zaburzeń neuropoznawczych w kontekście zaburzeń organicznych
- Starzenie się organizmu a zmiany w funkcjonowaniu procesów poznawczych
- Przegląd chorób, zaburzeń oraz stanów klinicznych o charakterze organicznym: choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, choroba z ciałami Lewy'ego, otępienia naczyniopochodne oraz otępienia spowodowane urazowym uszkodzeniem mózgu
- Metody kwestionariuszowe służące do przesiewowej oceny funkcji poznawczych:
Mini-Mental State Examination (MMSE)
Montreal Cognitive Assessment (MoCA)
Addenbrooke's Cognitive Examination (ACE-III)
The Rey-Osterrieth Complex Figure Test (ROCF)
Test Your Memory (TYM Test)
Clock Drawning Test (CDT)
- Adaptacja kulturowa przesiewowych testów do badania funkcji poznawczych
Studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest praca zaliczeniowa w formie studium przypadku, sformułowany na podstawie przeprowadzonych przez studenta badań przy wykorzystaniu poznanych testów do przesiewowej oceny funkcji poznawczych.
Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają ugruntowanie w wynikach uzyskanych w testach, formułowane wnioski posiadają oparcie w literaturze przedmiotu, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.
Ocena dobra - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają ugruntowanie w wynikach uzyskanych w testach, formułowane wnioski posiadają nieliczne nieliczne błędy merytoryczne, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.
Ocena dostateczna - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań zawierają nieliczne błędy w odniesieniu do uzyskanych wyników w testach, formułowane wnioski posiadają nieliczne błędy merytoryczne, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.
Ocena niedostateczna - testy zostały nieprawidłowo dobrane do założonego celu badania, występują błędy w wykonanym badaniu, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają znaczne błędy merytoryczne w odniesieniu do uzyskanych wyników w testach, formułowane wnioski nie posiadają oparcia w literaturze przedmiotu, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest nieprawidłowa.
1. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.
2. Darby D.,Walsh K. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: Wydawnictwo GWP.
3. Borkowska A, Domańska Ł. (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
4. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
5. Jarema, M. (red.) (2016). Psychiatria. Warszawa: PZWL.
1. Damasio, A. (2011). Błąd Kartezjusza. Warszawa: Rebis.
2. Thorwald, J. (2021). Kruchy dom duszy. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
3. Kolb, B., Whishaw, I. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth Publishers.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:08)