SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia zdrowia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- PZd
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy z zakresu psychologii zdrowia oraz rozwijanie umiejętności analizowania i rozumienia istotnych zagadnień psychologii zdrowia, psychologii jakości życia oraz psychologii osób doświadczających choroby somatycznej, zarówno w aspekcie indywidualnym, jak i społecznym. W trakcie zajęć omawiane są zagadnienia indywidualnych zachowań pro- i anty-zdrowotnych, kwestie wymiernej wartości zdrowia w kontekście życia jednostki oraz ekonomii społeczeństwa. Dodatkowym celem przedmiotu jest  pokazanie relacji między osiągnięciami nauki we wskazanych obszarach, a psychologią stosowaną.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia osobowości, wprowadzenie do psychologii klinicznej.

Zakres tematyczny

Wykłady: Pojęcie zdrowia i choroby: koncepcje i modele zdrowia, holistyczne ujęcie zdrowia, podejście patogenetyczne i salutogenetyczne.  Postawy prozdrowotne i czynniki sprzyjające zdrowiu: aktywność fizyczna, nawyki żywieniowe, zasoby osobiste i społeczne, koncepcje zdrowia duchowego i dobrostanu.  Zjawiska ryzykowne dla zdrowia: otyłość,  uzależnienia, stres.  Psychologia chorego somatycznie: psychoonkologia, psychoprofilaktyka i leczenie chorób układu krążenia. Jakość życia osób starszych oraz osób  niepełnosprawnością: stereotypy i uprzedzenia, lęk przed chorobą i śmiercią. Modele aktywizacji osób z ograniczeniami funkcjonalnymi spowodowanymi procesem chorobowym.

Ćwiczenia: Kształtowanie postaw prozdrowotnych - czynniki sprzyjające zdrowiu: program optymalnej aktywności fizycznej, zdrowa dieta schematy odżywiania. Zjawiska ryzykowne dla zdrowia: otyłość i jej psychologiczne korelaty, jakość życia osób otyłych, stres jako czynnik zagrażający zdrowiu oraz obniżający jakość życia, uzależnienia jako nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie ze stresem. Psychologia chorego somatycznie: psychoonkologia, psychoprofilaktyka i leczenie chorób układu krążenia.  Psychosomatyka. Choroby współczesności.

Metody kształcenia

Wykłady, studium przypadku, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
Zaliczenie wykładu:

Egzamin - odbywa się na podstawie pisemnej pracy kontrolnej i/lub kolokwium (testu) zaliczeniowego. W przypadku kolokwium, struktura testu zaliczeniowego jest następująca: :(1)  80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru, (2) 20% pytań stanowią pytania otwarte.

Zaliczenie ćwiczeń:

Zaliczenie kolokwium: - pytania sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach.

W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.

Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona  na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania potencjalnych rozwiązań sytuacji problemowych.

 

Literatura podstawowa

  • Bishop G. D. - Psychologia zdrowia., Wrocław, 2000.
  • Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. – Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa, 2010,
  • Martin, P. - Umysł, który szkodzi. Mózg, zachowanie, odporność i choroba. Poznań: 2000.
  • Heszen I., Życińska J. - Psychologia zdrowia: w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, Warszawa, 2008,
  • Mate,G,. - When the body says no.The cost of hidden stress. Vermillion.2021

Literatura uzupełniająca

  • Głębocka A. - Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi, Kraków, 2009,
  • Łukaszewski W. - Udręka życia, Gdańsk, 2010,
  • Łuszczyńska A - Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Warszawa, 2011,
  • Trzebińska E. - Psychologia pozytywna, Warszawa, 2008,
  • Wilczek-Rużyczka E. Czabanowska K. (red) - Jak motywować do zmiany zachowania? Trening motywacyjny dla studentów i profesjonalistów, Kraków, 2010,
  • Hamilton, David, R. - The five side effects of kindness. Hay House, UK. 2017 

Dodatkowo, materiały źródłowe dostępne w internecie, np. TED Talk (www.TED.com)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 15:11)