SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczna pomoc uczniom z trudnościami uczenia się |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPUzTU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
-wyposażenie studentów we współczesną wiedzę oraz umiejętności umożliwiające rozumienie i diagnozowanie źródeł trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się oraz udzielania im i współdziałającym z nimi osobom skutecznej pomocy psychologicznej.
Znajomość zagadnień z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia i psychologia ogólna.
Problematyka wykładu:
Trudności w uczeniu się – istota, zakres, klasyfikacja, podstawowe rodzaje czynników warunkujących pojawienie się i nasilanie syndromu braku osiągnięć szkolnych. Syndrom braku osiągnięć szkolnych a proces nasilania się zachowań społecznie nieakceptowanych
Zdolności ogólne a trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży. Zdolności specjalne uczniów, np. uzdolnienia muzyczne, plastyczne, sportowe i inne.
Działania diagnostyczne i postdiagnostyczne szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej (opiniowanie i orzecznictwo) wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Środowiskowe przyczyny trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży (czynniki dydaktyczne oraz rodzinne).
Specyficzne zaburzenia uczenia się jako jednostka kliniczna
Problematyka ćwiczeń:
Psychologiczna diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
model pracy z uczniem przewlekle chorym,
model pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz matematyki,
model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym,
model pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
Wykład problemowy, dyskusja, praca w grupach, praca z książką,metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe formie pisemnej lub ustnej. Student musi uzyskać minimum 50% punktów, aby uzyskać ocenę pozytywną.
Wykład: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej lub ustnej. Student musi uzyskać minimum 5% punktów, aby uzyskać ocenę pozytywna.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu.
Czabała Cz., Kulesza K.( red.) Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, 2015
GrzegorzewskaI., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R., Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. warszawa 2020
Podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Wydawnictwo MEN 2010
Dudley A. G., Jak podnosić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji, Konstancin-Jeziorna, 2001Gembara U. ( 2018),
Gembara U.Creativity in pre-school children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń, 2018
Mackintosh N.J., Colman A.M., Zdolności a proces uczenia się, Poznań, 2002
Limont W., Cieślikowska J. (red.) Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Kraków, 2005
Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk, 2009
literatura zalecana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:42)