SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczna pomoc uczniom z trudnościami uczenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczna pomoc uczniom z trudnościami uczenia się
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPUzTU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
  • dr Urszula Gembara
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

-wyposażenie studentów we współczesną wiedzę oraz umiejętności umożliwiające rozumienie i diagnozowanie źródeł trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się oraz udzielania im i współdziałającym z nimi osobom skutecznej pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Znajomość zagadnień z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia i psychologia ogólna.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu:

Trudności w uczeniu się – istota, zakres, klasyfikacja, podstawowe rodzaje czynników warunkujących pojawienie się i nasilanie syndromu braku osiągnięć szkolnych. Syndrom braku osiągnięć szkolnych a proces nasilania się zachowań społecznie nieakceptowanych

Zdolności ogólne a trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży. Zdolności specjalne uczniów, np. uzdolnienia muzyczne, plastyczne, sportowe i inne.

Działania diagnostyczne i postdiagnostyczne szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej (opiniowanie i orzecznictwo) wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Środowiskowe przyczyny trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży (czynniki dydaktyczne oraz rodzinne).

Specyficzne zaburzenia uczenia się jako jednostka kliniczna 

 

Problematyka ćwiczeń:

Psychologiczna diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

model pracy z uczniem przewlekle chorym,

model pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz matematyki,

model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym,

model pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, praca w grupach, praca z książką,metody aktywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe  formie pisemnej lub ustnej. Student musi uzyskać minimum 50% punktów, aby uzyskać ocenę pozytywną.

Wykład: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej lub ustnej. Student musi uzyskać minimum 5% punktów, aby uzyskać ocenę pozytywna.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

Czabała Cz., Kulesza K.( red.)  Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, 2015

GrzegorzewskaI., Cierpiałkowska  L., Borkowska A.R., Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. warszawa 2020

Podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Wydawnictwo MEN 2010

Literatura uzupełniająca

  • Dudley A. G., Jak podnosić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji, Konstancin-Jeziorna, 2001Gembara U. ( 2018),

  • Gembara U.Creativity in pre-school  children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń, 2018

  •  Mackintosh N.J.,  Colman A.M., Zdolności a proces uczenia się, Poznań, 2002

  • Limont W., Cieślikowska J. (red.) Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Kraków, 2005

  • Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk, 2009

  • literatura zalecana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:42)