SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane aspekty rozwoju psychicznego człowieka dorosłego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane aspekty rozwoju psychicznego człowieka dorosłego
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-WARPCzD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozpoznanie obszarów i możliwych kierunków rozwoju człowieka dorosłego oraz wypracowanie sposobów identyfikowania, motywowania i wspomagania indywidualnych ścieżek rozwojowych.

Wymagania wstępne

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia osobowości oraz Psychopatologia rozwoju.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Potencjał rozwojowy człowieka dorosłego: czynniki determinujące rozwój. Ciągłość rozwoju- wpływ zadań rozwojowych z okresów dzieciństwa i adolescencji na jakość życia w dorosłości.

2. Wchodzenie w dorosłość: etap „stającej się dorosłości” w koncepcji J. Arnetta.

3. Stadialność rozwoju w dorosłości: zadania rozwojowe, kryzysy rozwojowe w dorosłości (wg E. Eriksona, D.L. Levinsona).

4. Rozwój poznawczy człowieka dorosłego: myślenie postformalne, możliwości poznawcze. Mądrość jako osiągnięcie rozwojowe wieku dorosłego.

5. Rozwój moralny człowieka dorosłego: Rozwój sądów moralnych w dorosłości, różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie rozumowania moralnego (koncepcje L. Kohlberga i C. Gilligan), rozstrzyganie dylematów moralnych, rola uczuć w rozwoju moralnym , empatia a rozwój moralny.

6. Rola uczuć w rozwoju: tworzenie więzi emocjonalnych i seksualnych, postawy obronne w relacjach, style komunikowania się, trudności w komunikowaniu się osób dorosłych, gry psychologiczne w relacjach interpersonalnych. .

7. Różnice indywidualne w rozwoju: zdolności, temperament – determinanty aktywności w dorosłości; różnice w zakresie schematów adaptacyjnych- ich biologiczne i środowiskowe uwarunkowania.

8. Człowiek dorosły w poszukiwaniu szczęścia - co wniosła psychologia pozytywna do wiedzy o uwarunkowaniach szczęśliwego życia.

9.  Rola samoświadomości w rozwoju: pamięć autobiograficzna a świadomość własnego rozwoju, wspomnienia autobiograficzne, czynnik autonomiczny jako „trzeci czynnik rozwojowy”, rozwój w dorosłości jako proces indywiduacji.

10. Istota rozwoju człowieka dorosłego w koncepcjach narracyjnych: koncepcja ja dialogowego, koncepcja narracyjnej tożsamości, przewartościowanie doświadczeń życiowych, skrypty życiowe, kulturowy kontekst tworzenia autonarracji. Indywidualność w rozwoju: indywidualny potencjał rozwojowy, indywidualny styl życia, indywidualna struktura życia.

11. Wspieranie rozwoju człowieka dorosłego w ujęciu fenomenologicznym. Rola rozwojowego podejścia w terapiach niedyrektywnych (psychoterapia skoncentrowana na kliencie wg C. Rogersa, psychoterapia Gestalt F. Perlsa).

12. Rozwój duchowy człowieka: obszary rozwoju duchowego (twórczość, moralność , religijność), rozwój religijny człowieka (koncepcja J. Fowlera).
13. Rozwój człowieka według psychologi egzystencjalnej: Człowiek jako byt egzystencjalny, dylematy egzystencji ludzkiej, lęk egzystencjalny, człowiek wobec sytuacji granicznych, poszukiwanie sensu w cierpieniu (logoteoria i logoterapia wg V. Frankla), doświadczenie samotności. Rozwój osobowy: rola wartości w rozwoju, przewartościowanie i wielopoziomowość w procesie rozwojowym, światopogląd, motywacja istnienia.

 

 

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, Wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład kończy się egzaminem pisemnym (dwa pytania otwarte). Kryteria oceny z egzaminu obejmują zarówno  znajomość treści poruszanych podczas wykładów, jak i umiejętność ich samodzielnej analizy i wyciągania praktycznych wniosków. Aktywność studentów podczas dyskusji może podnieść ocenę z egzaminu  o 0,5 stopnia.

Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z wykładu.

 

 

Literatura podstawowa

1. Czyżowska D. (2004), Płeć a etyka troski i etyka sprawiedliwości, Psychologia Rozwojowa, tom 9, nr 1.

2. Garstka T., Teoria i praktyka terapii Gestalt,  http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html, dostęp: 27.04.2018.

3. Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia, Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21.

4. Mróz A. (2015), Możliwości ukierunkowanego rozwoju emocjonalnego osób dorosłych, "Dyskursy Młodych Andragogów " ,16, s. 35--46.

5. Socha P. (red.) (2000), Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

6. Tokarska U. (2001), Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia ,W: J . Trzebiński (red.),  Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. 

Literatura uzupełniająca

1. Davidson R.J. , Begley S.H. (2012), The emotional life of your brain. London: Hudson Streey Press.

2. Łoś Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

3.Mróz A. (2008), Rozwój osobowy człowieka, Lublin: KUL.

4.Straś- Romanowska M. (1992). Rozwój osobowości człowieka dorosłego: od adaptacji do autotranscendencji. W: M. Dąbek (red.) Perspektywy rozwoju psychologii w Uniwersytecie Wrocławskim (t.38, s.41-53). Wrocław: Wydawnictwo U Wr.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:55)