SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane aspekty rozwoju psychicznego człowieka dorosłego |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-WARPCzD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Celem przedmiotu jest rozpoznanie obszarów i możliwych kierunków rozwoju człowieka dorosłego oraz wypracowanie sposobów identyfikowania, motywowania i wspomagania indywidualnych ścieżek rozwojowych.
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia osobowości oraz Psychopatologia rozwoju.
Wykład:
1. Potencjał rozwojowy człowieka dorosłego: czynniki determinujące rozwój. Ciągłość rozwoju- wpływ zadań rozwojowych z okresów dzieciństwa i adolescencji na jakość życia w dorosłości.
2. Wchodzenie w dorosłość: etap „stającej się dorosłości” w koncepcji J. Arnetta.
3. Stadialność rozwoju w dorosłości: zadania rozwojowe, kryzysy rozwojowe w dorosłości (wg E. Eriksona, D.L. Levinsona).
4. Rozwój poznawczy człowieka dorosłego: myślenie postformalne, możliwości poznawcze. Mądrość jako osiągnięcie rozwojowe wieku dorosłego.
5. Rozwój moralny człowieka dorosłego: Rozwój sądów moralnych w dorosłości, różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie rozumowania moralnego (koncepcje L. Kohlberga i C. Gilligan), rozstrzyganie dylematów moralnych, rola uczuć w rozwoju moralnym , empatia a rozwój moralny.
6. Rola uczuć w rozwoju: tworzenie więzi emocjonalnych i seksualnych, postawy obronne w relacjach, style komunikowania się, trudności w komunikowaniu się osób dorosłych, gry psychologiczne w relacjach interpersonalnych. .
7. Różnice indywidualne w rozwoju: zdolności, temperament – determinanty aktywności w dorosłości; różnice w zakresie schematów adaptacyjnych- ich biologiczne i środowiskowe uwarunkowania.
8. Człowiek dorosły w poszukiwaniu szczęścia - co wniosła psychologia pozytywna do wiedzy o uwarunkowaniach szczęśliwego życia.
9. Rola samoświadomości w rozwoju: pamięć autobiograficzna a świadomość własnego rozwoju, wspomnienia autobiograficzne, czynnik autonomiczny jako „trzeci czynnik rozwojowy”, rozwój w dorosłości jako proces indywiduacji.
10. Istota rozwoju człowieka dorosłego w koncepcjach narracyjnych: koncepcja ja dialogowego, koncepcja narracyjnej tożsamości, przewartościowanie doświadczeń życiowych, skrypty życiowe, kulturowy kontekst tworzenia autonarracji. Indywidualność w rozwoju: indywidualny potencjał rozwojowy, indywidualny styl życia, indywidualna struktura życia.
11. Wspieranie rozwoju człowieka dorosłego w ujęciu fenomenologicznym. Rola rozwojowego podejścia w terapiach niedyrektywnych (psychoterapia skoncentrowana na kliencie wg C. Rogersa, psychoterapia Gestalt F. Perlsa).
12. Rozwój duchowy człowieka: obszary rozwoju duchowego (twórczość, moralność , religijność), rozwój religijny człowieka (koncepcja J. Fowlera).
13. Rozwój człowieka według psychologi egzystencjalnej: Człowiek jako byt egzystencjalny, dylematy egzystencji ludzkiej, lęk egzystencjalny, człowiek wobec sytuacji granicznych, poszukiwanie sensu w cierpieniu (logoteoria i logoterapia wg V. Frankla), doświadczenie samotności. Rozwój osobowy: rola wartości w rozwoju, przewartościowanie i wielopoziomowość w procesie rozwojowym, światopogląd, motywacja istnienia.
Wykład z prezentacją multimedialną, Wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład kończy się egzaminem pisemnym (dwa pytania otwarte). Kryteria oceny z egzaminu obejmują zarówno znajomość treści poruszanych podczas wykładów, jak i umiejętność ich samodzielnej analizy i wyciągania praktycznych wniosków. Aktywność studentów podczas dyskusji może podnieść ocenę z egzaminu o 0,5 stopnia.
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z wykładu.
1. Czyżowska D. (2004), Płeć a etyka troski i etyka sprawiedliwości, Psychologia Rozwojowa, tom 9, nr 1.
2. Garstka T., Teoria i praktyka terapii Gestalt, http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html, dostęp: 27.04.2018.
3. Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia, Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21.
4. Mróz A. (2015), Możliwości ukierunkowanego rozwoju emocjonalnego osób dorosłych, "Dyskursy Młodych Andragogów " ,16, s. 35--46.
5. Socha P. (red.) (2000), Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ.
6. Tokarska U. (2001), Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia ,W: J . Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
1. Davidson R.J. , Begley S.H. (2012), The emotional life of your brain. London: Hudson Streey Press.
2. Łoś Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
3.Mróz A. (2008), Rozwój osobowy człowieka, Lublin: KUL.
4.Straś- Romanowska M. (1992). Rozwój osobowości człowieka dorosłego: od adaptacji do autotranscendencji. W: M. Dąbek (red.) Perspektywy rozwoju psychologii w Uniwersytecie Wrocławskim (t.38, s.41-53). Wrocław: Wydawnictwo U Wr.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:55)