SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-PUOR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Zakres tematyczny

Wykłady: Podstawowe zagadnienia związane z psychologią uzależnień. Uzależnienia : definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań. Specyfika uzależnień od substancji psychoaktywnych. Uzależnienia behawioralne: rodzaje, symptomy, czynniki ryzyka i czynniki ochronne. Dzieci i młodzież a uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne.  Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.Podstawy prawne działań profilaktycznych w szkole. 

Ćwiczenia: Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych - zasady, formy, metody oddziaływań profilaktycznych. 

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem, ćwiczenia. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie odbywa się na podstawie kolokwium zaliczeniowego, pracy kontrolnej (projektowej) i/lub prezentacji, aktywności na zajęciach. 

Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie sprawdzianu pisemnego lub pracy pisemnej. Sprawdzian składa się z pytań zamkniętych (zaliczenie  to co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi) i/lub kilku pytań otwartych ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne, niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności studenta, przygotowania pracy kontrolnej (indywidualnie lub grupowo) dotyczącej wybranego tematu, okresowego sprawdzania wiedzy.

 Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  • Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: PWN
  • Izdebski, P., Kotyśko, M. (2016). Problemowe korzystanie z nowych mediów. W: Habrat, B. (red.) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2016
  • Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne

  • Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009

  • Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003

  • Gaś Z. B. (Red.), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa 1993

  • Gaś Z. B. Szkolny Program Profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja,
    Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2004

  • Gaś Z. B. (Red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla
    szkolnych liderów profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
    Warszawa 2004

  • Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Wydział Nauk Społecznych KUL,
    Stalowa Wola 2003

  • Kamińska-Buśko B. (Red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP MEN,
    Warszawa 1997

Literatura uzupełniająca

  • Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

  • Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009

  • Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006

  • Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002

  • Oraz inna literatura podawana na bieżąco

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:04)