SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność w dobie Internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność w dobie Internetu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SWDI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z różnymi sposobami wykorzystywania Internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością, ze specyfiką aktywności internautów w tym zakresie, z zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny, zwłaszcza z ryzykownymi zachowaniami podejmowanymi przez dzieci i młodzież.

Wymagania wstępne

Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz socjologii

Zakres tematyczny

  • Seks a Internet – przegląd badań
  • Hiperseksualność w kontekście uzależnień behawioralnych
  • Przekaz medialny dotyczący seksualności.
  • Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne
  • Kobiecość i męskość a Internet
  • Poszukiwanie partnera on-line
  • Zdrada w sieci
  • Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem Internetu (cyberseks)
  • Komercja seksualna w sieci i za pomocą internetu
  • Pornografia i zagrożenia z nią związane
  • Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming, trolling, 
  • Kampanie w internecie w wykorzystujące seksualności człowieka – przekaz, cel, skutki – analiza wybranych

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, praca indywidualna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć 
  • bieżąca kontrola na zajęciach 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
  2. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport  z projektu Netochron, (2009),Warszawa, na: www.netochron.pl
  3. Lew-Starowicz Z. (2003), Seks w sieci i nie tylko, Wydawnictwo Medyczne, Kraków
  4. McNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażenia, Warszawa: MUZA S.A., Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
  5. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, Kraków
  6. Raport NASK-u (2021) Nastolatki 3.0 

Literatura uzupełniająca

  1. Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  2. Cyberprzemoc (2009) Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Nr1 (26), numer tematyczny,  Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa
  3. Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health19, 1366.Krejtz K., (red.), (2009), Diagnoza Internetu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  4. Lew-Starowicz, M. (2016). Patologiczna hiperseksualność. W: Habrat, B. (red.) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2016).
  5. Machimbarrena, J. M., Calvete, E., Fernández-González, L., Álvarez-Bardón, A., Álvarez-Fernández, L., & González-Cabrera, J. (2018). Internet Risks: An Overview of Victimization in Cyberbullying, Cyber Dating Abuse, Sexting, Online Grooming and Problematic Internet Use. International journal of environmental research and public health15(11), 2471. https://doi.org/10.3390/ijerph15112471
  6. Waszyńska K. (2015), W (nie) rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni, Wydawnictwo Naukowe UAM Yan, Z. (Red.). (2012)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:13)