Zapoznanie studentów z różnymi sposobami wykorzystywania Internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością, ze specyfiką aktywności internautów w tym zakresie, z zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny, zwłaszcza z ryzykownymi zachowaniami podejmowanymi przez dzieci i młodzież.
Wymagania wstępne
Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz socjologii
Zakres tematyczny
Seks a Internet – przegląd badań
Hiperseksualność w kontekście uzależnień behawioralnych
Przekaz medialny dotyczący seksualności.
Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne
Kobiecość i męskość a Internet
Poszukiwanie partnera on-line
Zdrada w sieci
Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem Internetu (cyberseks)
Kampanie w internecie w wykorzystujące seksualności człowieka – przekaz, cel, skutki – analiza wybranych
Metody kształcenia
Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, praca indywidualna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:
ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
bieżąca kontrola na zajęciach
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń
Literatura podstawowa
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, (2009),Warszawa, na: www.netochron.pl
Lew-Starowicz Z. (2003), Seks w sieci i nie tylko, Wydawnictwo Medyczne, Kraków
McNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażenia, Warszawa: MUZA S.A., Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, Kraków
Raport NASK-u (2021) Nastolatki 3.0
Literatura uzupełniająca
Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Cyberprzemoc (2009) Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Nr1 (26), numer tematyczny, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa
Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 1366.Krejtz K., (red.), (2009), Diagnoza Internetu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
Lew-Starowicz, M. (2016). Patologiczna hiperseksualność. W: Habrat, B. (red.) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2016).
Machimbarrena, J. M., Calvete, E., Fernández-González, L., Álvarez-Bardón, A., Álvarez-Fernández, L., & González-Cabrera, J. (2018). Internet Risks: An Overview of Victimization in Cyberbullying, Cyber Dating Abuse, Sexting, Online Grooming and Problematic Internet Use. International journal of environmental research and public health, 15(11), 2471. https://doi.org/10.3390/ijerph15112471
Waszyńska K. (2015), W (nie) rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni, Wydawnictwo Naukowe UAM Yan, Z. (Red.). (2012)
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.