SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia literatury polskiej: literatura Młodej Polski i XX-lecia międzywojennego |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FiP-HLP-C-1/7-K-S14_genAUMAG |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Konwersatorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie ze specyfiką światopoglądowo-artystyczną epoki Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, rolą obu epok w historii literatury, wielogatunkowością i wielostylowością tekstów literackich, z najważniejszymi trendami i nurtami zarówno awangardowo-nowatorskimi, jak i tradycyjnymi – stąd przegląd i analiza najwybitniejszych utworów obu epok, reprezentujących różne rodzaje i gatunki literackie, różną tematykę i problematykę, choć z dominantą aspektu metafizycznego i artystowskiego.
Zaliczenie poprzedniego kursu z historii literatury polskiej.
Periodyzacja epok, kwestia nazewnictwa, geografii życia literackiego i instytucji kulturalnych. Rola pokoleń literackich. Ranga programów i manifestów, grup literackich i czasopiśmiennictwa. Światopoglądowo-filozoficzne fundamenty rozwojowe Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Stosunek do sztuki, artysty, cyganerii artystycznej, korespondencji sztuk. Charakterystyka poezji, prozy, dramatu i teatru oraz krytyki literackiej w obu epokach.
Tematyka wykładów:
Tematyka zajęć:
Wykład – wykład informacyjny.
Konwersatorium – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, prezentacja dłuższej wypowiedzi uprzednio przygotowanej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – obecność na wykładach, zdanie egzaminu.
Konwersatorium – aktywny udział w zajęciach, głos w dyskusji, referat.
Hutnikiewicz A., Młoda Polska, Warszawa 1992.
Kaniewska B., Legeżyńska A., Śliwiński P., Literatura polska XX wieku, Poznań 2005.
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000.
Podraza-Kwiatkowska M., Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992.
Głowiński M., Powieść młodopolska, Kraków 1997.
Hutnikiewicz A., Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie, Warszawa 1988.
Literatura polska. Młoda Polska, red. J. Kulczycka-Saloni i in., Warszawa 1991.
Nasiłowska A., Trzydziestolecie 1914-1944, Warszawa 1995.
Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992.
Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.
Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001.
Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1995.
Literatura według potrzeb (np. odnosząca się do tematów referatów).
brak
Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 02-05-2022 08:39)