SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja glosu i kultura języka |
Kod przedmiotu | 05.9-WH-FiPlP-EGKJ-L-S12_genX4V7U |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków
higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne i retoryczne. Zna podstawowe kryteria poprawności językowej.
W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu i kultury języka, potrafi wypowiadać się na
przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.
W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności
sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.
Znajomość zasad poprawności językowej na poziomie szkoły średniej. Brak istotnych wad wymowy.
Cechy prawidłowej emisji głosu: postawa, fonacja, oddychanie, rezonatory, rejestry, artykulacja. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko
zewnętrzne. Patologia głosu. Narządy mowy i słuchu, wzroku i równowagi w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne (zwłaszcza w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Kultura języka i podstawowe kryteria poprawności językowej, główne zasady ortofonii.
dyskusja, studium przypadków, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem, recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
obecność na zajęciach, ocena aktywności, ocena przygotowania do zajęć, ocena prezentacji wypowiedzi na zadany temat, ocena zawartości, formy i sposobu przedstawienia wystąpienia końcowego
Jadacka H., Kultura języka polskiego, Warszawa 2013.
Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.
Łastik A., Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska, Zielona Góra 2006.
Tarasiewicz-Ciesielska B., Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.
Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna, Opole 1997.
Zaleska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000
Schirner M., Techniki oddychania, Katowice 2003.
Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.
Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.
Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna, Warszawa 2010.
przedmiot obowiązkowy dla specjalności nauczycielskiej
Zmodyfikowane przez dr Dorota Szagun (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 07:41)