SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to psychology - course description

General information
Course name Introduction to psychology
Course ID 14.4--FiPlP-WdP-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólne i społecznej. Potrafi rozpoznać potrzeby psychiczne ucznia oraz właściwie na nie odpowiedzieć. Ma wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. 

Prerequisites

Ogólna wiedza społeczno-przyrodnicza 

Scope

Wykłady:

  1. Psychologia a inne nauki;
  2. koncepcje psychologiczne człowieka;
  3. procesy poznawcze: myślenie, uczenie się, pamięć;
  4. osobowość, w tym osobowość ludzi twórczych, charakter i temperament; 
  5. inteligencja i zdolności specjalne, w tym zdolności twórcze;
  6. emocje i motywacja; stres psychologiczny
  7. biologiczne podstawy procesów psychicznych.

Ćwiczenia:

  1. Komunikacja interpersonalna.
  2. Podstawy psychologii wychowawczej i psychologii nauczania. 
  3. Rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci  i młodzieży.
  4. Rozpoznawanie potrzeb emocjonalnych i rozwojowych uczniów.
  5. Podstawy nowoczesnego nauczania: aktywne metody przekazywania wiedzy, wspieranie pamięci, motywowanie uczniów, zarządzanie klasą, dyscyplina i pokonywanie trudności wychowawczych. 

Teaching methods

Wykład: Wykład konwencjonalny / tradycyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: praca z tekstem, dyskusja, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład:  ocena z egzaminu.

Ćwiczenia: ocena z kolokwium (70%) i aktywności studenta na zajęciach (30%).

Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

Strelau J., Doliński D. (2010), Psychologia akademicka .Podręcznik. (red.) t.1-2,Gdańsk, Wyd.GWP

Gerrig R., Zimbardo Ph. (2008), Psychologia i życie, Warszawa: PWN. 

Liberska H. Trempała J. (2020) Psychologia wychowawcza. Warszawa:PWN

Petty G. (2005). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: GWP

Further reading

 Aronson E., Wilson T.D., Akert R. (1997 )Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań, Wyd.Zysk i S-ka

Kozielecki J.(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Wyd."Żak"

Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk, Wyd. GWP

 

 

Oraz inna literatura każdorazowo proponowana przez prowadzącego.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 18:22)