Zapoznanie studentów z regułami pracy edytorskiej oraz praktyczne przygotowanie do niej poprzez doskonalenie umiejętności związanych z opracowaniem i wydaniem tekstów użytkowych. Studenci odpowiedzialni będą za moderowanie strony internetowej (zbudowanej na potrzeby przedmiotu). Zamieszczone będę na niej teksty i edycje przygotowane na zajęciach.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca genologii.
Zakres tematyczny
Typologia tekstów użytkowych (podstawowe pojęcia i definicje).
Zakładanie strony internetowej (omówienie zadania projektowego).
Edytorstwo epistolografii (struktura listu, układy edycji listów, dawne i współczesne edycje korespondencji).
Edytorstwo epistolografii (listy kurtuazyjne, ćwiczenia edytorskie na wybranych zasobach Biblioteki Narodowej - zaproszenie, podziękowania, gratulacje, kondolencje).
Edytorstwo słowników i encyklopedii (rodzaje słowników i encyklopedii, tradycje leksykograficzne, zasady budowy artykułu hasłowego i sposób uporządkowania, ćwiczenia edytorskie na podstawie instrukcji wydawniczej PSB).
Edytorstwo tekstów autobiograficznych, pamiętników i dzienników (dzieje terminów i gatunków, wzorcowe edycje XIX w., ciekawe przykłady edytorskie, współczesne teksty autobiograficzne).
Edytorstwo tekstów autobiograficznych (ćwiczenia edytorskie – krótkie bio na bloga lub stronę internetową).
Pisanie tekstów reklamowych (rodzaje tekstów reklamowych, frazy kluczowe, znaczniki SEO).
Makrokompozycja gazet i czasopism (grafizacja, miejsca strategicznie tekstów prasowych, organizacja przestrzenna tekstu).
Edytorstwo tekstów prasowych – sylwetka, wywiad (delimitacja, sposoby ukazania formy dialogowej w strukturze, oryginalne/konwencjonalne przykłady z prasy, samodzielna edycja).
Edytorstwo tekstów prasowych – komentarz, felieton (wspólne omówienie wyznaczników gatunkowych, układu przestrzennego i grafii, na przykładach).
Edytorstwo tekstów prasowych – recenzja (typy recenzji, przegląd popularnych schematów edytorskich wraz ze sposobami oceny, budowa i organizacja przestrzenno-graficzna metryczki – najważniejszych informacji o recenzowanym utworze).
Infografika w prasie – na przykładzie kroniki/kalendarium (zasady tworzenia, przykłady, samodzielna próba zaprojektowania infografiki).
Edytorstwo pism użytkowych – podanie, list motywacyjny, ogłoszenie (wzorce, najczęstsze błędy, krytyczny przegląd gotowych wzorów w internecie, samodzielna edycja).
Moderowanie strony internetowej (projekt) – ćwiczenia praktyczne.
Metody kształcenia
Dyskusja, studia przypadków, praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, zaliczenie kolokwium, zadań dydaktycznych oraz projektu.
Literatura podstawowa
Belke H., Łukasiewicz M., Problemy typologii i klasyfikacji tekstów użytkowych, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 3, s. 323-346.
Drygalski Z., Rozmiarek J., Listy i pisma użytkowe, Warszawa 2005.
Goliński Z., Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa 1995, red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.
Stuss A., Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii, Gdańsk 2012.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2006.
Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003.
Mrowczyk J., Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008.
Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.
Starnawski J., Kronika edytorstwa naukowego w Polsce, w: tegoż, Praca wydawcy naukowego, Ossolineum 1992.
Tazbir J., Edytorskie potknięcia, Gdańsk 1997.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności edytorstwo tradycyjne i sieciowe.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 13:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.