SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika użytkowa i infografika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika użytkowa i infografika
Kod przedmiotu 11.9--FiPlP-GUI-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zagadnień kompozycji, grafiki komputerowej, modeli barwnych, różnic między grafiką wektorową i rastrową. Przekazanie umiejętności praktycznego wykorzystanie zdobytej wiedzy. Uzyskanie profesjonalnych kompetencji w zakresie obsługi systemów grafiki komputerowej, zarówno wektorowej (modelowania obiektów wektorowych), jak i rastrowej (przetwarzania obrazu cyfrowego), a także projektowania identyfikacji wizualnej (grafiki informacyjnej).

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do grafiki komputerowej.
  2. Modele barwne stosowane w systemach grafiki komputerowej.
  3. Zarządzanie kolorami w systemie – profile barwne.
  4. Grafika wektorowa i rastrowa, właściwości, różnice, zalety, wady.
  5. Formaty plików, kompresja stratna, kompresja bezstratna.
  6. Rozbarwienia barwne i przygotowanie materiałów poligraficznych.
  7. Ręczne i automatyczne trasowanie grafiki rastrowej.
  8. Grafika i tekst w Internecie.
  9. Projektowanie znaków graficznych i grafiki informacyjnej.
  10. Projektowanie z uwzględnieniem zasad kompozycji.

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny i instruktażowy, realizowane również za pośrednictwem platform komunikacji elektronicznej.
Metoda obserwacji. Praca z książką oraz samodzielne korzystanie z materiałów multimedialnych (np. kursów online).
Metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online (przede wszystkim KFP1_W17) będą sprawdzane w kontekście realizowanych prac; podobnie umiejętności praktyczne, np. korzystanie z programów grafiki wektorowej i bitowej. Wykonane prace będą oceniane pod kątem ich jakości – progi punktowe, zaś weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, również z zastosowaniem progów punktowych.

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium.

Literatura podstawowa

 

  1. Airey D., Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów, Gliwice 2021.
  2. Foley J.D. i in., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Warszawa 1995.
  3. Freeman M., Profesjonalna fotografia cyfrowa. Kolor, Warszawa 2008.
  4. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
  5. Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
  6. https://www.gimp.org/tutorials/
  7. https://inkscape.org/learn/
  8. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, Warszawa 2006.
  9. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.
  10. Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa 2006.
  11. Voelker J. U., Porządek w projektowaniu. Siatki w projektowaniu graficznym – teoria i praktyka, Kraków 2020.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Bunsch F. i in., Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, Poznań 2006.
  2. Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Wydawnictwo Arkady, 2004.
  3. Datner D., Design & layout: sztuka projektowania, Warszawa 2004.
  4. De Bono E., Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Gliwie 2008.
  5. Francuz P., red., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa 2007.
  6. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.
  7. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  8. McClelland D., Fuller L. U., Fuller R. C., Photoshop CS/CS PL. Biblia, Gliwice 2006.
  9. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  10. Wrotek W., Po prostu CorelDraw Graphics Suite X4, Wyd. Helion, 2008.
  11. Zaborowski J., red., Grafika komputerowa – metody i narzędzia, Warszawa 1994.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności edytorstwo tradycyjne i sieciowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 18:26)