Zapoznanie z kontekstami literatury i kultury okresu staropolskiego i oświecenia, w szczególności z kontekstami o charakterze społecznym, kulturowym, politycznym, religijnym itd.; nabycie umiejętności rozpoznania osiągnięć wspomnianego okresu i jego dziedzictwa w zakresie filozofii, sztuki, nauki i medycyny, nabycie umiejętności wykorzystywania wiedzy kontekstualnej podczas fachowej lektury dzieł doby staropolskiej i oświecenia a także literatury późniejszej.
Wymagania wstępne
Zakres i treść przedmiotu nie wymagają spełnienia merytorycznych warunków wstępnych.
Zakres tematyczny
Konteksty literatury staropolskiej i oświecenia w zakresie: muzyki, sztuk plastycznych, historii społecznej, historii politycznej, historii gospodarczej, historii komunikacji grupowej, zjawisk kulturowych, obiegów informacyjnych, nauk ścisłych, medycyny, książki i sztuki wydawniczej – powiązane z wybranymi tekstami literatury staropolskiej i oświecenia.
Metody kształcenia
Rozmowa nauczająca, metoda problemowa, praca z materiałami źródłowymi.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie egzaminu, aktywność na zajęciach.
Literatura podstawowa
Literatura jest wybierana każdorazowo przez prowadzącego, w zależności od omawianych kontekstów i ogłaszana w formie listy lekturowej nie później niż na pierwszych zajęciach.
Przykładowe teksty do wyboru:
Pobłocki K., Chamstwo, Wołowiec 2021
Kierżencew B. J., Zniewolona Rosja. Historia poddaństwa, przeł. A. Okuniewska-Stronka, Poznań 2021
Litwin H., Chwała północy. Rzeczpospolita w polityce Stolicy Apostolskiej 1598 - 1648, Warszawa 2018
Onfray M., Dekadencja. Życie i śmierć judeochrześcijaństwa, przeł. E. i A. Aduszkiewiczowie, Warszawa 2019
Annales Regni Francorum/Roczniki królestwa Franków, przeł. G. K. Walkowski, Bydgoszcz 2020
Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. I-II, oprac. i wstępem poprzedził W. Zawadzki, Warszawa 1963
Scott J. C., Jak udomowiono człowieka. U początków historii pierwszych państw, przekład F. Tryl, Warszawa 2020
Inglis F., Kultura, przeł. M. Stolarska, Warszawa 2007
Russo L., Zapomniana rewolucja. Grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, przeł. I. Kania, Kraków 2005
Sikorski D. A., Religie dawnych Słowian. Przewodnik dla zdezorientowanych, Poznań 2018
Baczewski S., Szlachectwo. Studium z dziejów idei w piśmiennictwie polskim. Druga połowa XVI wieku/XVII wiek, Lublin 2009
Kufel S., Polski projekt. Oświecenie w I Rzeczypospolitej, Warszawa 2021
Oświecenie nieoświecone. Człowiek, natura i magia, red. D. Kowalewska, A. Roćko, F. Wolański, Warszawa 2018
Cirotteau Th., Kerner J., Pincas E., Lady Sapiens. Enquête sur la femme au temps de la Préhistorie, Paris 2021
Wijaczka J., Czarownicom żyć nie dopuścisz. Procesy o czary w Polsce w XVII-XVIII wieku, Poznań 2022
Le Quellec J.-L., Avant nous le Déluge! L`humanité et ses mythes, Bordeaux 2021
Kramer H., Sprenger J., Młot na czarownice, t. I-III, tłum. i oprac. J. Zielonka, Warszawa 2021-2022
Blay M., Halleux R., La science classique XVI - XVIII siècle. Dictionnaire critique, Paris 1998
Żurawska-Witkowska A., Muzyka na dworze Augusta II w Warszawie, Warszawa 1997
Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej. Panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa 1987
Penkała A., Panieńskie ochędóstwo. Kwestie posagowe i wienne w małżeństwach szlachty województwa krakowskiego w czasach saskich, Kraków 2016
..................................................................................... etc.
Literatura uzupełniająca
W zależności od potrzeb, przede wszystkim dostępna w internecie (np. w zbiorach Biblioteki Polona).
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-05-2022 14:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.