SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika szkolna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika szkolna
Kod przedmiotu 05.0-WH-WHSND-PGS-Ć-S14_genBMV7M
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie absolwenta do zawodu nauczycielskiego - do pracy w placówkach publicznych i niepublicznych. Rozszerzenie zagadnień pedagogicznych przyswojonych na studiach I stopnia. Opanowanie wiedzy pedagogicznej na wyższym stopniu uogólnienia. Uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na współczesne tendencje w zakresie edukacji. Kształtowanie twórczego, refleksyjnego i krytycznego stosunku do rzeczywistości edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat relacji społecznych

Zakres tematyczny

  1. Wybrane zagadnienia z humanistycznych podstaw edukacji.
  2. Kulturowe, antropologiczne i filozoficzne konteksty współczesnej pedagogiki.
  3. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami.
  4. Specyfika pracy z uczniami na poszczególnych szczeblach kształcenia oraz z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
  5. Wartościowanie osiągnięć uczniów.
  6. Niepowodzenia szkolne i trudności wychowawcze.
  7. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów.
  8. Dylematy nauczyciela-wychowawcy.
  9. Budowanie wizerunku szkoły: marketing, promocja i public relations w oświacie.

Metody kształcenia

Rozmowa nauczająca, dyskusja, „śnieżna kula”, drzewo decyzyjne, analiza SWOT, symulacja, lista pytań, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

    Frekwencja:

    Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

Całusińska M. i Malinowski W.: Trening umiejętności wychowawczych. Wyd. GWP, Sopot 2012

Szempruch J.: Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Wyd. Impuls, Kraków 2012

Witkoś, M.: Szkolne problemy uczniów. Spojrzenie psychologa praktyka Varia. Wyd. Impuls, Kraków 2012

Literatura uzupełniająca

Wychowanie wobec współczesnych przemian społeczno-kulturowych, pod red. D. Bis, E. Smołki i R. Skrzyniarza, Wyd. KUL, Lublin 2012

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej. 


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2022 13:34)