SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konteksty literatury i kultury XX i XXI w. - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konteksty literatury i kultury XX i XXI w.
Kod przedmiotu 08.9--FiPlD-KLiK XXiXXI-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Anna Szóstak
  • dr Joanna Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: 1) rozwijanie umiejętność powiązania tekstów kultury XX i XXI wieku z trendami filozoficznymi, artystycznymi, przemianami społecznymi i politycznymi i in.; 2) rozwijanie kompetencji łączenia wiedzy z różnych dziedzin i korzystania z niej podczas analizy i interpretacji dzieł literackich; 3) poszerzenie wiedzy z zakresu literatury i kultury XX i XXI wieku o wybrane konteksty; 4) doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskusji, obrony własnych hipotez.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu kursu historii literatury polskiej XX i XXI wieku realizowanego na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia polska.

Zakres tematyczny

Podczas zajęć omawiane są teksty XX- i XXI-wieczne, m.in. z zakresu literatury pięknej, reportażu i eseistyki.

Tematy zajęć:

  1. Opowiadanie świata i „czuły narrator" Olgi Tokarczuk (wybrane eseje).
  2. Polski esej literacki wobec problemów i wyzwań XX i XXI wieku.
  3. Jan Józef Szczepański wobec conradyzmu i zadań literatury (Przed Nieznanym Trybunałem).
  4. Mieczysław Jastrun wobec mitu śródziemnomorskiego.
  5. Tematyka i problematyka Esejów dla Kassandry Jerzego Stempowskiego. 
  6. Ocena XX-wiecznej cywilizacji w wybranych tekstach Czesława Miłosza.
  7. Literatura XX i XXI wieku wobec kulturowego tabu (wybrane teksty).
  8. Starość – w poezji i eseju.
  9. Egzystencjalne konkrety – Szczeliny istnienia Jolanty Brach-Czainy.
  10. Nieobecność jako temat w reportażach Hanny Krall i Mariusza Szczygła.

Metody kształcenia

Dyskusja problemowa, analiza i interpretacja tekstu, referat.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie referatu, zdanie egzaminu.

Literatura podstawowa

Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 2018.

Jastrun M., Mit śródziemnomorski, Warszawa 1962 (wybrane eseje).

Krall H., Wyjątkowo długa linia, Warszawa 2010.

Miłosz C., Widzenia nad Zatoką San Francisco, Kraków 2000 (wybrane eseje).

Polski esej literacki. Antologia, wstęp i oprac. J. Tomkowski, Wrocław 2017 (wstęp i wybrane teksty).

Przybylski R., Baśń zimowa. Eseje o starości, Warszawa 1998.

Stempowski J., Eseje dla Kassandry, Gdańsk 2005 (wybrane eseje).

Szczepański J.J., Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1998.

Szczygieł M., Nie ma, Warszawa 2018.

Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.

Wasielewski M., Jutro przypłynie królowa, Wołowiec 2013.

Wicha M., Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca

Według potrzeb.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 02-05-2022 09:04)