SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Opinia publiczna i jej badanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Opinia publiczna i jej badanie
Kod przedmiotu 15.1--DiksP-OPB-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką opinii publicznej (definicje, rodzaje, funkcje), rolą mediów w jej kształtowaniu, nabycie wiedzy dotyczącej badań opinii publicznej (struktury procesu badawczego, metod i technik badawczych, reprezentatywności badań opinii i możliwości uogólniania wyników na populację), przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej, zapoznanie z archiwami danych sondażowych i możliwości ich wykorzystania w pracy dziennikarskiej (zasady publikowania wyników badań opinii publicznej), nabycie wiedzy dotyczącej technik manipulacji wynikami badań opinii i wykorzystania badań jako instrumentu nacisku społecznego.

Wymagania wstępne

Wiedza podstawowa na temat mediów. 

Zakres tematyczny

 

  1. Opinia publiczna jako kategoria definicyjna (opinia publiczna a opinia społeczna). Funkcje opinii publicznej.
  2. Media masowe a procesy kształtowania opinii publicznej.
  3. Koncepcje teoretyczne: spirala milczenia (ujecie E. Noelle-Neumanna). Zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting). Relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami.
  4. Formy wyrażania i pomiaru opinii publicznej.
  5. Manipulacja opinią publiczną (opinia publiczna a propaganda). Manipulacja medialna.
  6. Struktura procesu badawczego w badaniach opinii
  7. Metody i techniki badań opinii publicznej (PAPI, CATI, CAPI, CAWI)
  8. Reprezentatywność w badaniach opinii publicznej (próby probabilistyczne)
  9. Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań
  10. Archiwa danych sondażowych (CBOS, PADS)
  11. Przygotowanie założeń do realizacji projektu badania opinii publicznej (przykłady projektowania i organizacji badań sondażowych).
  12. Przygotowanie narzędzi do sondażowego badania opinii
  13. Dobór respondentów w badaniach opinii społecznej. Przygotowanie próby do sondażowego badania opinii
  14. Realizacja badania opinii (zajęcia w terenie)
  15. Analiza i prezentacja wyników zrealizowanych projektów (zaliczenie).

Metody kształcenia

Dyskusja, prezentacja, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej.

Literatura podstawowa

1. McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

2. Młyniec E., Opinia publiczna, elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015

3. Nowotny S., Opinia publiczna. Encyklopedia socjologii, Warszawa 2000, s.15-22.

4. Przewodnik ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań. http://www.ofbor.pl

5. Polskie Archiwum Danych Społecznych https://pads.org.pl/

6. Centrum Badania Opinii Społecznej www.cbos.com

7. Sułek A., Sondaż polski, Warszawa 2001.

8. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.

9. Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.

10. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.

Literatura uzupełniająca

1. Anuszewska I., Sondaże – zwierciadło społeczeństwa. Rytuały komunikacyjne a kreowanie wiedzy wspólnej, Warszawa 2010.

2. Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.

3. Goban-Klas T.,  Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.

4. Gostkowski Z., Daniłowicz P. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, ISUŁ, Łódź 2001.

5. Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 31-10-2022 16:08)