SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Opinia publiczna i jej badanie |
Kod przedmiotu | 15.1--DiksP-OPB-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką opinii publicznej (definicje, rodzaje, funkcje), rolą mediów w jej kształtowaniu, nabycie wiedzy dotyczącej badań opinii publicznej (struktury procesu badawczego, metod i technik badawczych, reprezentatywności badań opinii i możliwości uogólniania wyników na populację), przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej, zapoznanie z archiwami danych sondażowych i możliwości ich wykorzystania w pracy dziennikarskiej (zasady publikowania wyników badań opinii publicznej), nabycie wiedzy dotyczącej technik manipulacji wynikami badań opinii i wykorzystania badań jako instrumentu nacisku społecznego.
Wiedza podstawowa na temat mediów.
Dyskusja, prezentacja, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej.
1. McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
2. Młyniec E., Opinia publiczna, elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015
3. Nowotny S., Opinia publiczna. Encyklopedia socjologii, Warszawa 2000, s.15-22.
4. Przewodnik ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań. http://www.ofbor.pl
5. Polskie Archiwum Danych Społecznych https://pads.org.pl/
6. Centrum Badania Opinii Społecznej www.cbos.com
7. Sułek A., Sondaż polski, Warszawa 2001.
8. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.
9. Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.
10. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.
1. Anuszewska I., Sondaże – zwierciadło społeczeństwa. Rytuały komunikacyjne a kreowanie wiedzy wspólnej, Warszawa 2010.
2. Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.
3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.
4. Gostkowski Z., Daniłowicz P. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, ISUŁ, Łódź 2001.
5. Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 31-10-2022 16:08)