SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia i polityka regionalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia i polityka regionalna
Kod przedmiotu 08.3--DiksP-HPR-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest  zapoznanie studenta z problematyką regionu w perspektywie jego uwarunkowań historycznych i kulturowych oraz wpływu tych elementów na bieżącą politykę kształtowania regionu, regionów w wymiarze ekonomicznym, społecznym, tożsamościowym. 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny przedmiotu:

 

Wykład:

 

1)     Region - pojecie i problematyka w perspektywie historyczno-kulturowej;

2)     Zróżnicowanie regionalne w Polsce i w Unii Europejskiej;

3)     Polityka Wspólnoty Europejskiej wobec regionów;

4)     Globalizacja i glokalizacja;

5)     Samorząd a polityka regionalna;

6)     Etos regionu;

7)     Tożsamość narodowa i tożsamość regionalna;

8)     Polskie regiony na obszarze Ziem Zachodnich i Północnych;

9)     Współpraca transgraniczna;

10)   Badania społeczności lokalnych.

 

Ćwiczenia:

 

1)     Rozwój polskich regionów na tle transformacji społeczno-ekonomicznej po 1989 roku;

2)     Region w polskim systemie prawnym;

3)     Regiony postmigracyjne;

4)     Polskie regiony na tle państw Europy Środkowej;

5)     Prawo Unii Europejskiej wobec regionów;

6)     Zagrożenia i atuty regionów na tle działań centralnych;

7)     Historia regionów i ich tożsamość na pograniczu polsko-niemieckim;

8)     Historia regionalna w edukacji i praktyce społecznej;

9)     Historia regionalna jako narzędzie kreowania tożsamości;

10)  Historia regionalna jako narzędzie budowania potencjału gospodarczego regionów;

Metody kształcenia

Wykład: wykład informacyjny, wykład analityczny, wykład syntetyczny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: dyskusja, dyskusja punktowana, rozmowa nauczająca, analiza tekstów i interpretacja źródeł, referat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu oraz w wyniku zaliczenia lektury.

Ocena końcowa:

4 pkt. – dostateczny

5 pkt.  – dostateczny plus

6 pkt. – dobry

7 pkt. – dobry plus

8 pkt. – bardzo dobry

 

Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.

Literatura podstawowa

Polskie etosy regionalne i ich znaczenie z perspektywy ogólnonarodowej, red. J. Szomburg, M. Wandałowski, Gdańsk 2018;

Tureczek M., Edukacja regionalna w dobie globalizacji. Problem budowania wspólnot lokalnych – wybrane aspekty, In Gremium. Studia z historii, kultury i polityki, nr 21/2020;

Literatura uzupełniająca

Cywilizacja u progu trzeciego tysiąclecia. Konstatacje i przestrogi, red. M. Libicki, Poznań 2003.

Działania Unii Europejskiej na rzecz kultury i turystyki kulturowej, Warszawa 2007;

Europejska Karta Samorządu Terytorialnego sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 roku, prawo.sejm.gov.pl

Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwoju regionów w Polsce, Kielce - Wólka Milanowska - Nowa Słupia - Chęciny 2003;

Gospodarka lokalna i regionalna, Wrocław 1994;

Grosse T. G., Cele i zasady polityki regionalnej państwa. Ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na temat Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, coin.wne.uw.edu.pl 

 Huczek A., Polityka regionalna jako instrument rozwoju społeczno-gospodarczego polskich regionów (w:) Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 16, 2010.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.

Marketing turystyczny regionu, red. S. Kuśmierski, Kielce 2003;

Szczepański M. S., Ślęzak- Tazbir W., Region i społeczności lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nova 1, 2010.

Stępnik A., Trzy modele historii regionalnej w nauczaniu szkolnym, Historia i kultura, nr 3, 2002;

Traba R., Historia. Przestrzeń dialogu, Warszawa 2006;

Tureczek M., Edukacja historyczna w perspektywie regionu administracyjnego na tle procesu integracji wspólnoty lokalnej oraz budowania tożsamości mieszkańców województwa lu-buskiego (w:) Historia ludzi, historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej, red. I. Chmura Rutkowska, E. Głowacka-Sobiech, I. Skórzyńska, Kraków 2013.

Tureczek M., Ziemia Lubuska. Społeczny wymiar dialogu o przeszłości i tożsamości, Zielona Góra 2014;

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 18-06-2022 11:10)