SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia mediów
Kod przedmiotu 15.1--DiksP-HM-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Janusz Łastowiecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wiedza: poznanie przez studentów społecznych, kulturowych i technologicznych uwarunkowań rozwoju mediów – tradycyjnych i nowych, ich roli w różnych okresach historycznych i w rozwoju cywilizacji, a także przedstawienie najważniejszych dla światowego, polskiego i regionalnego dziennikarstwa tytułów prasowych, anten radiowych i telewizyjnych oraz korporacji nowomedialnych. 

Umiejętności: rozpoznawanie przełomowych momentów w historii mediów, skomplikowanych zależności między rozwojem technologicznym a uwarunkowaniami społecznymi w skali globalnej i lokalnej.

Kompetencje: krytyczne myślenie o wpływie mediamorfoz na kondycję indywidualną i zbiorową odbiorców/ użytkowników mediów oraz dbałość o dorobek dziennikarstwa.

 

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość historii powszechnej i historii Polski.

Zakres tematyczny

1. Ery komunikacyjne w historii ludzkości. Mediamorfozy w skali globalnej i lokalnej.

2. Historia prasy na świecie: od piętnastowiecznych druków ulotnych do wysokonakładowych gazet w XX w.

3. Historia prasy w Polsce: od Merkuriusza Polskiego do Faktu.

4. Historia prasy lokalnej: od Nadodrza do Naszego Miasta.

5. Historia prasy kobiecej - przeszłość a współczesność.

6. Historia prasy dla dzieci i młodzieży. Analiza tytułów komercyjnych, edukacyjnych i wyznaniowych.

7. Historia radia na świecie. Trzy ery rozwoju radia.

8. Historia radia w Polsce: od próbnej stacji Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego do stacji komercyjnych.

9. Historia radia w regionie: od zielonogórskiego programu Polskiego Radia do RMF Maxxx.

10. Historia telewizji na świecie i w Polsce.

11. Najsłynniejsze programy i osobowości telewizji.

12. Początki Internetu i rewolucja cyfrowa.

13. Kierunki rozwoju sieci: od Web 1.0 do Web 4.0.

14. Lokalne portale internetowe.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, zaliczenie egzaminu ustnego (odpowiedź na co najmniej 2 pytania z 3 wylosowanych z zestawu zagadnień egzaminacyjnych).

Literatura podstawowa

Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008.

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2015.

Goban-Klas T., Rwący nurt mediów. Mediocen - nowa faza mediatyzacji życia społecznego, Kraków 2020.

Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.

Komunikacja społeczna, red. G. Ptaszek, Kraków 2021. Rozdz. Komunikacja medialna: https://pre-epodreczniki.open.agh.edu.pl/openagh-podreczniki_view.php?categId=103&handbookId=105.

Piasecki A. K., Lubuska czwarta władza. Środki społecznej komunikacji w województwie lubuskim, Zielona Góra 2000.

Steciąg M., Rostkowska-Biszczanik K., Łastowiecki J., Trzy dekady mediów masowych w Zielonej Górze. Lokalne mediamorfozy w latach 1989-2019, w: Historia Zielonej Góry, t. 3, red. W. Strzyżewski, Zielona Góra 2021.

Literatura uzupełniająca

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Engler I., Taka była telewizja (dokument audiowizualny), Telewizja Polska 2002.

Lisowska-Magdziarz, M., Media powszednie, Kraków 2012.

Media w Polsce XX w., red. R. Gluza, Poznań 1999.

Prasa, radio i telewizja w Polsce, red. D. Grzelewska, Warszawa 2001.

Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 10-05-2022 17:15)