SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty radiowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty radiowe
Kod przedmiotu 15.1--DiksP-WR-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa radiowego i pracy reportera radiowego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w radiu, wyćwiczenie logiki wypowiedzi informacyjnych i rozrywkowych, kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach radiowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu genologii dziennikarskiej.

Zakres tematyczny

  1. Dziennikarstwo radiowe jako rzemiosło.
  2. Specyfika pracy reportera i prezentera radiowego.
  3. Język mówiony jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości.
  4. Dziennikarska obróbka dźwięku.
  5. Nagranie radiowe i jego technika, rodzaje montażu radiowego, konstrukcja materiału dźwiękowego.
  6. Techniki opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych.
  7. Reguły radiowego infotainment: między rzetelnością i neutralnością wypowiedzi a spontanicznością i intymnością kontaktu ze słuchaczem.
  8. Techniki prowadzenia programu na żywo – samodzielna praca z mikrofonem, symulowana interakcja ze słuchaczem, konwersacje z partnerami w studiu.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca grupowa, projekt (portfolio).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach, wykonanie zadań praktycznych, prezentacja portfolio.

Literatura podstawowa

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Boyd A., Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005 .

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Literatura uzupełniająca

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Wasilewski J., Kloc-Konkołowicz J., Zagrożenia debaty publicznej – fragmentaryzacja i mitologizacja informacji dziennikarskiej, „Studia Medioznawcze” 2006/4, s. 92-103.

Uwagi

Współautorem sylabusa jest: red. Mateusz Kasperczyk.


Zmodyfikowane przez dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (ostatnia modyfikacja: 09-05-2022 09:52)