SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Źródła informacji dziennikarskiej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Źródła informacji dziennikarskiej
Kod przedmiotu 15.1--DiksP-ŹID-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta z zastanymi i wzbudzanymi źródłami informacji dla dziennikarzy, tradycyjnymi i nowoczesnymi ich zasobami oraz sposobami korzystania z tych źródeł.

Umiejętności: kształtowanie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia materiału informacyjnego, referowania go i opracowywania do określonych celów dziennikarskich, a także umiejętności rozpoznawania rzetelnych źródeł informacji w tekstach dziennikarskich oraz fake newsów w cyberprzestrzeni.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na rzetelność źródeł informacji dziennikarskiej (zasady fact-checkingu) oraz odpowiedzialność w ich pozyskiwaniu i wykorzystywaniu.

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość warsztatu dziennikarskiego.

Zakres tematyczny

  1. Społeczeństwo informacyjne – społeczeństwo wiedzy: nowy ekosystem informacji.
  2. Era postprawdy: fake newsy i fact-checking.
  3. Wybrane doktryny medialne i podstawowe zagadnienia dotyczące etyki dziennikarskiej w zakresie sposobów pozyskiwania informacji.
  4. Prawda jako zasada dziennikarska i geneza researchu dziennikarskiego.
  5. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej.
  6. Internet i media społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej.
  7. Data journalism: pozyskiwanie danych statystycznych i posługiwanie się nimi w informacji dziennikarskiej.
  8. Źródła informacji dziennikarskiej w regionie.
  9. Etapy researchu dziennikarskiego i techniki researchera.
  10. Wielogłosowość materiałów dziennikarskich.
  11. Przytoczenie w przekazie medialnym: weryfikacja, implementacja, autoryzacja.
  12. Budowanie własnego projektu researchingu: wybór tematu, profilowanie problemu, wybór przydatnych źródeł, weryfikacja danych, techniki opracowania, sposób przedstawienia treści.

Metody kształcenia

Wykład konwersacyjny, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi, wykonanie projektu researchingu - prowadzący negocjuje temat, czas na wykonanie zadania i sposób prezentacji wyników poszukiwań; studenci zbierają materiały, otrzymują instrukcje od mentora (dziennikarza), muszą samodzielnie rozwiązać problem i przedstawić go w formie i pełnego i poprawnie opracowanego materiału do publikacji w mediach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena przygotowania do dyskusji i aktywności podczas zajęć (bieżąca kontrola), przedstawienie projektu researchu dziennikarskiego i realizacja w porozumieniu z mentorem w postaci materiału dziennikarskiego do publikacji w wybranym medium.

Literatura podstawowa

Chyliński M., Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych, WUO, Opole 2015.

Grzelka M., Kula A., Przytoczenie w przekazie medialnym, WUAM, Poznań 2012.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP 2005.

Źródła informacji dla dziennikarza, red. K. Wolny-Zmorzyński i in., WAIP, Warszawa 2008.

Źródła informacji dziennikarskiej w regionie, red. M. Steciąg, OWUZ, Zielona Góra 2016.

Literatura uzupełniająca

D'Ancona M., Postprawda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018.

Rumsey S., How to Find Information, Oxford University 2010.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Universitas 2006.

Wybrane materiały z periodyków: „Press”, „Studia Medioznawcze”, https://www.wirtualnemedia.pl 

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Magdalena Steciąg (ostatnia modyfikacja: 14-05-2022 18:02)