SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja w Internecie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja w Internecie
Kod przedmiotu Ć5.0-WH-FiPlD-KWI-Ć-S13_gen83ZXC
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z cechami komunikacji internetowej i komunikatów w Internecie. Zrozumienie istoty tej komunikacji i relacji między między określonymi faktami.

Zaawansowana analiza formy i treści przekazów internetowych. Interpretacja strategii autorów wypowiedzi internetowych.

Krytyczna ocena wiedzy z zakresu komunikacji w Internecie. Ocena zachowań ludzkich w Internecie oraz perspektywa przyszłych zdarzeń.

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotu media społecznościowe.

Zakres tematyczny

  1. Internet a inne media.
  2. Komunikacja elektroniczna.
  3. Właściwości komunikacji internetowej (komunikowanie bezpośrednie i pośrednie, ustne i pisane).
  4. Strona internetowa i hipertekst.
  5. Kompetencje komunikacyjne w komunikacji internetowej.
  6. Nadawca i odbiorca internetowy. Immersja, switching tożsamości.
  7. Kategorie komunikacyjne w Internecie.
  8. Wspólnota komunikacyjna w Internecie (sieci - siła słabych więzi).
  9. Problemy etyczne komunikacji internetowej.
  10. Kanały tematyczne w Internecie.
  11. Stare media w świecie cyfrowym. Nowe formy komunikacji w Internecie.
  12. Modele procesu komunikacji w Internecie.

Metody kształcenia

Opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, analiza przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Praca pisemna.
  2. Aktywny udział na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Bugajski M., O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język @ multimedia, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko i Jan Stasieńko, s. 422–429, Wrocław 2005.
  2. Bugajski M., Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, s. 289-297, Wrocław 2008.
  3. Burszta W. J., Internetowa polis w trzech krótkich odsłonach, w: Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, s. 157-175, Warszawa 2003.
  4. Ekran, mit, rzeczywistość, red. W. J. Burszta, Warszawa 2003.
  5. Gogołek W., Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010. 
  6. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
  7. Kładoczny P., Przepowiednie w Internecie, w: Nowe media – nowe w mediach, red. I. Borkowski i A. Woźny, s. 99-107, Wrocław 2001.
  8. Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Warszawa 2009.
  9. Morreale S.P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Kompetencja w komunikacji internetowej, w: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tł. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, s. 238-274, Warszawa 2015.
  10. Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
  11. Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (socjal)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 60-71.
  12. Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.
  13. Szponar M., Kompetencje komunikacyjne w komunikacji mediowanej komputerowo, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 121-130, Warszawa 2009.
  14. Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012, s. 105-144.
  15. Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.
  16. Tekst (w) sieci T. 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, s. 199-213, Warszawa 2009.
  17. Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tł. J. Konieczny, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Barczyk P., Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, s. 10-31, Warszawa 2010.
  2. Keen A., Kult amatora, jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.
  3. Kładoczny P., Blog jako gatunek tekstu w kontekście monetyzacji treści, „Media Biznes Kultura” 2019 nr 2 (7) 2019, s. 147-160.
  4. Kładoczny P, Miłośnicy zegarków i zegarów – ich wizerunek i tożsamość w Internecie, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze, r. 2013, red. M. Steciąg, M. Bugajski, s. 265-278, Zielona Góra 2014.
  5. Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008.
  6. Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, Toruń 2009.
  7. Poprawa R., W pułapce internetu. Kontrowersje, fakty, mechanizmy, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 227-240, Toruń 2009.
  8. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015.
  9. Rejter A., Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, s. 111-120, Warszawa 2009.
  10. Siuda P., Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa 2010.
  11. Szczepaniak R., „Plemiona sieci” – Internet jako medium społeczne i kulturowe, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 202-211.
  12. Topolnicka E., Strona internetowa w ujęciu genologicznym, Zielona Góra 2021 [rozprawa doktorska].
  13. Tulińska J., Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni, w: Media, kultura popularna, edukacja, p. red. Witolda Jakubowskiego, Kraków 2005, s. 23-54.
  14. Urbańska-Galanciak D., Homo players, Warszawa 2009.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2022 09:42)