SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty dziennikarstwa internetowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty dziennikarstwa internetowego
Kod przedmiotu 15.1-WH-DID-WDI-L-S16_pNadGenPLBH3
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Janusz Łastowiecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

WIEDZA:

1. Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa internetowego i profilem dziennikarza internetowego.

2. Zapoznanie studenta z wybranymi gatunkami dziennikarstwa sieciowego.

2. Zapoznanie studenta ze zjawiskiem radia internetowego, memów, fake newsów i 

3. Zapoznanie studenta z tajnikami produkcyjnymi i dystrybucyjnymi podcastów.

 

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Analiza jakościowa wybranych audycji radia Nowy Świat / 357 i newonce.radio.

2. Realizacja pilotażowego odcinka podcastu od nagrania poprzez montaż po dystrybucję.

3. Stworzenie przez każdego studenta trzech autorskich memów.

 

KOMPETENCJE:

1. Uwrażliwienie studenta na problematykę patologii forów internetowych, fake newsów, memów, problemu granic wolności słowa i własności intelektualnej w Internecie.

2. Kształtowanie zdolności do pracy zespołowej oraz potrzeby samokształcenia i aktualizowania swojej wiedzy.

3. Krytyczna weryfikacja posiadanej wiedzy z zakresu funkcjonowania i rozwoju mediów społecznościowych.

Wymagania wstępne

Student ma wiedzę z zakresu dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego.

Zakres tematyczny

1. Dziennikarz internetowy – sylwetka.

2. Genologia gatunków internetowych.

3. Zjawisko fake news.

4. Problematyka patologii na forach internetowych.

5. Memy i ich tworzenie - praktyka dobrych i złych memów.

6. Radio internetowe a radio koncesjonowane.

7. Analiza radia internetowego i modelowy przykład słuchacza na podstawie analizy Radia 357, Radia Nowy Świat i newonce.radio.

8. Analiza wybranego podcastu kryminalnego / plotkarskiego / ekologicznego.

9. Spotkanie z twórcą wideo-bloga.

10. Nagrywanie podcastu na podstawie spotkania z twórcą wideo-bloga.

11. Montaż i mastering podcastu.

12. Instruktaż dystrybucji podcastu za pomocą Anchor.fm.

Metody kształcenia

1. Zespołowe rozwiązywanie problemów

2. Indywidualne rozwiązywanie problemów

3. Ćwiczenia z pracy przy realizacji i dystrybucji podcastu

4. Konsultacje

5. Dyskusja

6. Prezentacja zrealizowanych nagrań podcastowych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Przeprowadzenie rozmowy z vlogerem.

2. Nagranie i realizacja podcastu na podstawie rozmowy z wybranym vlogerem.

3. Sporządzenie trzech autorskich memów i ustna prezentacja połączona z eksplikacją.

4. Aktywność na zajęciach w zakresie przeprowadzanych analiz i dyskusji.

Literatura podstawowa

Doliwa U., Radio internetowe: realna alternatywa dla rozgłośni koncesjonowanych?, „Media-Kultura-Komunikacja Społeczna” 2010, nr 6, s. 112-122.

Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł i in., Warszawa 2015.

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Podlecki M., Fake news jako zjawisko (nie tylko) medialne, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2017, nr 2, s. 125-135 ; [PDF dostępny w sieci, dostęp: 5.05.2022].

Szwed R., Kryzys informacji w zmediatyzowanej sferze publicznej: od mediów tradycyjnych do hybrydowych platform komunikacyjnych, „Roczniki Nauk Społecznych” 2021, nr 1, s. 151-166 ; https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/16331/15658, [dostęp: 5.05.2022].

Strupiechowska M., Media jako katalizator społecznych lęków: przypadek paniki moralnej, „Media i Społeczeństwo” 2018, nr 8, s. 139-150 ; https://polona.pl/item/media-jako-katalizator-spolecznych-lekow-przypadek-paniki-moralnej,MTA1ODM2MjM1/, [dostęp: 5.05.2022].

 

Literatura uzupełniająca

Godzic W., Internet nie jest śmietnikiem ani Disneylandem, „Znak”, nr 497/1996.Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Radio internetowe i podcasty: wydarzenia roku 2021 i prognozy na 2022 rok, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-internetowe-podcasty-podsumowanie-2021-prognozy-trendy-2022, [dostęp: 5.05.2022].

Stuart A., Newsy w sieci: internet i dziennikarstwo, Kraków 2008.


 

 

 

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 16:34)