SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty dziennikarstwa internetowego |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DID-WDI-L-S16_pNadGenPLBH3 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
WIEDZA:
1. Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa internetowego i profilem dziennikarza internetowego.
2. Zapoznanie studenta z wybranymi gatunkami dziennikarstwa sieciowego.
2. Zapoznanie studenta ze zjawiskiem radia internetowego, memów, fake newsów i
3. Zapoznanie studenta z tajnikami produkcyjnymi i dystrybucyjnymi podcastów.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Analiza jakościowa wybranych audycji radia Nowy Świat / 357 i newonce.radio.
2. Realizacja pilotażowego odcinka podcastu od nagrania poprzez montaż po dystrybucję.
3. Stworzenie przez każdego studenta trzech autorskich memów.
KOMPETENCJE:
1. Uwrażliwienie studenta na problematykę patologii forów internetowych, fake newsów, memów, problemu granic wolności słowa i własności intelektualnej w Internecie.
2. Kształtowanie zdolności do pracy zespołowej oraz potrzeby samokształcenia i aktualizowania swojej wiedzy.
3. Krytyczna weryfikacja posiadanej wiedzy z zakresu funkcjonowania i rozwoju mediów społecznościowych.
Student ma wiedzę z zakresu dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego.
1. Dziennikarz internetowy – sylwetka.
2. Genologia gatunków internetowych.
3. Zjawisko fake news.
4. Problematyka patologii na forach internetowych.
5. Memy i ich tworzenie - praktyka dobrych i złych memów.
6. Radio internetowe a radio koncesjonowane.
7. Analiza radia internetowego i modelowy przykład słuchacza na podstawie analizy Radia 357, Radia Nowy Świat i newonce.radio.
8. Analiza wybranego podcastu kryminalnego / plotkarskiego / ekologicznego.
9. Spotkanie z twórcą wideo-bloga.
10. Nagrywanie podcastu na podstawie spotkania z twórcą wideo-bloga.
11. Montaż i mastering podcastu.
12. Instruktaż dystrybucji podcastu za pomocą Anchor.fm.
1. Zespołowe rozwiązywanie problemów
2. Indywidualne rozwiązywanie problemów
3. Ćwiczenia z pracy przy realizacji i dystrybucji podcastu
4. Konsultacje
5. Dyskusja
6. Prezentacja zrealizowanych nagrań podcastowych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Przeprowadzenie rozmowy z vlogerem.
2. Nagranie i realizacja podcastu na podstawie rozmowy z wybranym vlogerem.
3. Sporządzenie trzech autorskich memów i ustna prezentacja połączona z eksplikacją.
4. Aktywność na zajęciach w zakresie przeprowadzanych analiz i dyskusji.
Doliwa U., Radio internetowe: realna alternatywa dla rozgłośni koncesjonowanych?, „Media-Kultura-Komunikacja Społeczna” 2010, nr 6, s. 112-122.
Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł i in., Warszawa 2015.
Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
Podlecki M., Fake news jako zjawisko (nie tylko) medialne, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2017, nr 2, s. 125-135 ; [PDF dostępny w sieci, dostęp: 5.05.2022].
Szwed R., Kryzys informacji w zmediatyzowanej sferze publicznej: od mediów tradycyjnych do hybrydowych platform komunikacyjnych, „Roczniki Nauk Społecznych” 2021, nr 1, s. 151-166 ; https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/16331/15658, [dostęp: 5.05.2022].
Strupiechowska M., Media jako katalizator społecznych lęków: przypadek paniki moralnej, „Media i Społeczeństwo” 2018, nr 8, s. 139-150 ; https://polona.pl/item/media-jako-katalizator-spolecznych-lekow-przypadek-paniki-moralnej,MTA1ODM2MjM1/, [dostęp: 5.05.2022].
Godzic W., Internet nie jest śmietnikiem ani Disneylandem, „Znak”, nr 497/1996.Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Radio internetowe i podcasty: wydarzenia roku 2021 i prognozy na 2022 rok, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-internetowe-podcasty-podsumowanie-2021-prognozy-trendy-2022, [dostęp: 5.05.2022].
Stuart A., Newsy w sieci: internet i dziennikarstwo, Kraków 2008.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 16:34)