SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dezinformacja w świecie współczesmym. |
Kod przedmiotu | 15.9--DiksP-DSW-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem kursu jest zaprezentowanie wartości rzetelnej informacji w stosunku do dezinformacji, jej źródeł, rozmiaru i form.
Laboratoria winny umożliwić – dzięki wykonaniu serii projektów (indywidualnych i zespołowego) –
i) znalezienie i opisanie istoty oczywistych dowodów dezinformacji,
ii) scharakteryzowanie ich przyczyn (tu także motywy nadawców, nadto: błędy, inne typy usterek itd.) oraz
iii) ukazanie skali różnic (w odniesieniu do niekwestionowanej wiedzy).
Ponieważ doniesienia medialne ostatnich lat i miesięcy zdominowały zwłaszcza dwie kwestie (pandemia oraz rosyjska agresja na Ukrainę), zakłada się, że i te zagadnienia znajdą odzwierciedlenie podczas zajęć.
Planuje się, żeby tematykę wspomnianych projektów ustalić w toku akademickiej debaty podczas dwóch lub trzech pierwszych spotkań.
Ogólna orientacja w zakresie jakości kolportowanych przez mass media informacji.
Metoda informacyjna, analityczna, syntetyczna, konwersatoryjna, problemowa, obserwacyjna, praktyczna (w związku z koniecznością wykonania projektów), dyskusja, praca ze źródłami (tradycyjnymi i cyfrowymi).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach i zrealizowanie zleconych zadań oraz projektów.
Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego [....], red. L. Haber, Kraków 2005.
Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy Technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Lublin 2007.
Castells M, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
Informacja – dobra lub zła nowina, red. A. Szewczyk, Szczecin 2004.
Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu, Warszawa 2001.
Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, red. L. Haber, Kraków 2002.
Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość?, red. L. Haber, Kraków 2004.
Sztyber R., Internet — źródło wiedzy czy niewiedzy? Na marginesie „Bogurodzicy” w cyberprzestrzeni, [w:] Edukacja literacka wobec przemian cywilizacyjnych i kulturowych, red. M. Sinica i L. Jazownik, Zielona Góra 2008.
Danowski B., Komputer PC. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2006.
Sokół M., Rajca P., Internet. Ilustrowany przewodnik, Gliwice 2007.
Sztyber R., Z zagadnień edytorstwa elektronicznego, [w:] Prace Edytorskie, red. S. Kufel i K. Grabias-Banaszewska, t. 1, Zielona Góra 2009, s. 37-44.
Sztyber R., Tydzień z internetową odsłoną „Gazety Lubuskiej” (4-10 stycznia 2017 r.). Tematyka – jakość – profil – strategie informacyjne – sprawstwo i źródła danych, „Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego” 2017 (3), s. 389 i n.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 10-05-2022 18:08)