SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura w mediach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura w mediach
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-KM-S4
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Kamila Gieba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: Student posiada wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego, funkcjonowania instytucji kultury, ośrodków życia kulturalnego oraz sposobów animacji kultury, zna gatunkowe formy publicystyki i krytyki kulturowej oraz sposoby promocji i upowszechniania kultury za pośrednictwem mediów, dysponuje wiedzą na temat kulturotwórczej roli mediów, zna terminologię niezbędną w pracy dziennikarza kulturowego oraz podstawy warsztatu dziennikarza kulturowego.

Umiejętności: Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w pracy dziennikarskiej, samodzielnie planuje i realizuje projekty dziennikarskie dotyczące życia kulturalnego, redaguje teksty dziennikarskie dotyczące życia kulturalnego.

Kompetencje: Student czynnie uczestniczy w życiu medialnym i kulturalnym, jest świadomy opiniotwórczej roli mediów oraz znaczenia pracy dziennikarskiej w upowszechnianiui promowaniu zjawisk kultury.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość form medialnych popularyzujących, upowszechniających i promujących kulturę. 

Zakres tematyczny

  1. Sposoby funkcjonowania i zakres działania instytucji kultury.
  2. Ośrodki życia kulturalnego: funkcje, zakres działalności, sposoby promocji.
  3. Funkcjonowanie i promocja lokalnych i regionalnych domów kultury.
  4. Zarządzanie kulturą: kulturalny marketing mix.
  5. Oferta kulturalna dla określonej grupy docelowej: ćwiczenia praktyczne.
  6. Strategie animacji kultury.
  7. Partycypacja w kulturze i proces twórczy.
  8. Kulturotwórcza funkcja mediów.
  9. Dziennikarstwo kulturowe.
  10. Gatunkowe formy publicystyki i krytyki kulturowej.
  11. Analiza wybranych tekstów publicystycznych i krytycznych na temat współczesnej kultury polskiej.
  12. Promocja kultury w nowych mediach.
  13. Kultura w portalach społecznościowych.
  14. Analiza przykładowych kampanii medialnych promujących kulturę.
  15. Specyfika regionalnych i lokalnych szczebli życia kulturalnego.

Metody kształcenia

Opis podający, opis wyjaśniający, dyskusja, studium przypadku, analiza tekstu źródłowego.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach, przygotowanie zadań cząstkowych. 

Literatura podstawowa

Adamowski J., O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Hartley J., Communication, Cultural and Media Studies. The Key Concepts, London-New York 2004. 

Media regionalne i lokalne w praktyce, red. P. Kuca, Kraków 2011.

Mroziewicz K., Dziennikarz w globalnej wiosce, Bydgoszcz-Warszawa 2006.

Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport z badań, praca zbiorowa, Warszawa 2010.

Szulborska-Łukaszewicz J., Instytucje kultury w Polsce – specyfika ich organizacji
i finansowania
, „Zarządzanie w Kulturze” 2012, t. 13, nr 4.

Literatura uzupełniająca

Gierula M., Polska prasa lokalna 1989-2000, Katowice 2005.

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Roguska A., Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Kraków 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Kamila Gieba (ostatnia modyfikacja: 05-05-2022 11:18)