SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rodzaje dziennikarstwa IV (dziennikarstwo ekonomiczno-prawne) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rodzaje dziennikarstwa IV (dziennikarstwo ekonomiczno-prawne)
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-RD4DK-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa ekonomicznego oraz statusem i profilem dziennikarza gospodarczego, z problemami tego wyspecjalizowanego rodzaju oraz perspektywami jego rozwoju, kształcenie i rozwijanie metod wypracowanych przez dziennikarzy ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł inspiracji i informacji oraz merytorycznego przygotowania do uprawiania tego rodzaju dziennikarstwa, uświadomienie znaczenia rzetelnego dziennikarstwa gospodarczego dla codziennych zachowań konsumenckich odbiorców, uwrażliwienie studenta na pułapki PR i kryptoreklamy w pracy dziennikarzy ekonomicznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość źródeł informacji dziennikarskiej.

Zakres tematyczny

1. Dziennikarstwo ekonomiczne jako dziennikarstwo pierwszej potrzeby w zglobalizowanym świecie zdominowanym przez rynek.

2. Specyfika warsztatu dziennikarza ekonomicznego – źródła informacji, sposoby i formy publikacji.

3. Gatunki dziennikarstwa ekonomicznego.

4. Zadania edukacyjne dziennikarza gospodarczego: odbiorca jako świadomy konsument.

5. Dziennikarstwo ekonomiczne w internecie i w tradycyjnych mediach.

6. Studium przypadku: raport jako jedna z podstawowych form przekazu w dziennikarstwie ekonomicznym.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, dyskusja, projekt (portfolio).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obserwacja podczas zajęć / ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, ocena materiałów i staranności wykonania portfolio.

Literatura podstawowa

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.

Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Warszawa 2001.

Sowell T., Ekonomia dla każdego, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007

Hennesy B., Dziennikarstwo publicystyczne, Kraków 2009.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Uwagi

Współautorem sylabusa jest: red. Jarosław Nieradka.


Zmodyfikowane przez dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 14:07)