SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eco-influencing: nowe zjawiska komunikacyjne w sieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eco-influencing: nowe zjawiska komunikacyjne w sieci
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-EINZKS-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Janusz Łastowiecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zaznajomienie studentów z aktualnymi trendami i najnowszymi ideami związanymi z przeciwdziałaniem kryzysowi klimatycznemu czy promowaniem postaw ekologicznych w sieci.

Umiejętności: wyszukiwania i obserwowania trendów oraz przykładów kreatywności przekazu ekologicznego w sieci, posługiwanie się najnowszymi pojęciami z tego zakresu.

Kompetencje: podwyższona świadomość globalnego transferu idei ekologicznych w sieci, uwrażliwienie na etykę działań komunikacyjnych.

 

Wymagania wstępne

Znajomość pojęć dotyczących globalnego ruchu ekologicznego.

Zakres tematyczny

1. Ruchy społeczne w dobie mediów społecznościowych - dynamika.

2. Charakterystyka czołowych eco-influencerów w perspektywie światowej i rodzimej.

3. Tworzenie contentu na przykładzie treści wybranych eco-influencerów. Analiza eko-profili na Instagramie (Ubrania do oddania / Szafa sztywniary / Eko-logicznie / Nanowośmieci)

4. Kampania społeczna w dobie zwrotu ekologicznego (Jak ratuje świat Areta Szpura - spotkanie z autorką dotyczące założonego przez nią ruchu less waste).

5. Zjawisko influencer marketingu - od idei do monetyzacji treści (Działalność zielonogórskiego FoodMed Centrum pod kątem aktywności w sieci).

6. Zjawisko ASMR jako alternatywna droga do ekologii dźwięku (Aneta Chmielińska i jej podcast DZIKOPRZYGODY, czyli rola głosu / monologu w opowieści o zielonej stronie świata).

7. ZAPLECZE alternatywa nastrój las - przygotowanie dyskusji (w ramach podcastu SPOTIFY) z udziałem przedstawicieli Lasów Państwowych - etap pierwszy: rozmowa / podział zadań. ZAPLECZE alternatywa nastrój las - etap drugi: dyskusja, nagranie podcastu. ZAPLECZE alternatywa nastrój las - etap trzeci: podsumowanie dyskusji.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa, praca ze źródłami cyfrowymi, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji, prezentacja studium przypadku (praca grupowa), zamieszczenie opisu studium przypadku w sieci.

Literatura podstawowa

Castells M., Sieci oburzenia i nadziei: ruchy społeczne w erze internetu, Warszawa 2013.

Nowak J., Globalne usieciowienie aktywizmu: nowe media a rozwój nowych ruchów społecznych, „Kultura i Historia” 21/2012.

Stopczyńska K., Influencer marketing w dobie nowych mediów, Łódź 2021.

Trendy w mediach społecznościowych: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-trendy-2022-rok

Literatura uzupełniająca

Myerson G., Rydin Y., The Language of Environment: A New Rhetoric, London – New York 1996 (2005).

Spectacular Environmentalisms: Media, Knowledge and the Framing of Ecological Politics. „Environmental Communication” 10/ 2016.

Steciąg M., Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 18:53)