SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztat nauczyciela języka polskiego jako obcego |
Kod przedmiotu | 05.1--FiPlD-WNJP-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | glottodydaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest praktyczne zapoznanie studenta z wybranymi podręcznikami do nauczania języka polskiego, opartymi na ESOKJ, a także z innymi materiałami glottodydaktycznymi (m.in. wybrane poradniki metodyczne, słowniki, materiały ikonograficzne, plansze, tablice, plakaty, zdjęcia, rysunki). Student dobiera odpowiednie podręczniki i pomoce dydaktyczne do potrzeb uczniów oraz tworzy własne materiały glottodydaktyczne, w zależności od odbiorcy (specyfiki ucznia), tematu, leksyki i treści gramatycznych. Ponadto student praktycznie obserwuje realizację materiału glottodydaktycznego w czasie zajęć z cudzoziemcami (4 godziny dydaktyczne) i kształtuje samoocenę w oparciu o doświadczenie prowadzenia lekcji języka polskiego dla cudzoziemców (1 godzina dydaktyczna).
student posiada ogólną wiedzę na temat języka polskiego i kultury polskiej
zadania laboratoryjne (analiza przypadku, porównanie treści programowych z realizacją w podręcznikach, interpretacja tekstu, ocena poprawności i efektywności działania), dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, obserwacja i prowadzenie zajęć języka polskiego jako obcego: metoda projektu (tworzenie konspektu lekcji, realizacja lekcji)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach (dyskusja, odpowiedź ustna), zaliczenie na ocenę pozytywną zadań wykonywanych podczas laboratorium oraz obserwacja i prowadzenie zajęć języka polskiego jako obcego (projekt); ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych (oceny wypowiedzi ustnej/
merytorycznego głosu w dyskusji/analizy i interpretacji oraz oceny za projekt)
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010 (rozdz. Programy nauczania, s. 24-28; Pomoce do nauczania jpjo, s. 29-45): http://www.bc.ore.edu.pl/Content/188/Co+warto+wiedziec.pdf
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2011.
Mączyński J., Model programu nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 3, 1991, s. 5-12.
Pfeiffer W., Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych, Poznań 1975 (rozdz. Status materiałów glottodydaktycznych w procesie nauczania języków obcych, s. 8-26).
Grucza F., W sprawie pojęcia środków i materiałów glottodydaktycznych, [w:] Z teorii i praktyki tworzenia materiałów glottodydaktycznych, Warszawa 1988, s. 9-25.
Łuczak-Łomża A., Metera-Debaene E., Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków, Warszawa 2002.
Madeja A., Malejka J., Program komputerowy jako pomoc w nauczaniu frazeologii polskiej, [w:] R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice 2001, s. 417-421.
Piekot T., Żurek A., Ideologie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, t.1, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008, s. 206-218: https://wuwr.pl/okom/issue/view/189 [dostęp: luty 2022].
Stankiewicz K., Przekaz kulturowy w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W.T. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008, s. 337-346.
Projekty lekcji: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/publikacje/e-nauczanie/projekty-lekcji/
Polski info: https://polski.info/pl/courses
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 13:33)