SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kształcenie sprawności produktywnych (mówienie i pisanie) |
Kod przedmiotu | 09.3--FiPlD-KSP-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | glottodydaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu nauczania sprawności produktywnych: stosowanych metod i technik nauczania tych sprawności, sprawdzania umiejętności mówienia oraz pisania, a także kryteriów ich oceniania na poszczególnych poziomach biegłości językowej. Zajęcia mają także wyposażyć studenta w umiejętność tworzenia własnych ćwiczeń doskonalących sprawności produktywne oraz kompetencje oceny przydatności i poprawności dostępnych źródeł. Pogłębiona wiedza o nauczaniu sprawności produktywnych i umiejętność tworzenia autorskich ćwiczeń służyć mają kształtowaniu postawy szacunku wobec własnej kultury i języka polskiego, poszanowania kultury cudzoziemców oraz refleksyjnego postrzegania różnic kulturowych związanych z tworzeniem komunikatów mówionych i pisanych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat języka polskiego i kultury polskiej, dotyczącą zwłaszcza zasad poprawności językowej, w tym ortografii i interpunkcji, a także podstawowych gatunków tekstów, zarówno krótkich jak i długich form pisanych (np. życzenia, pozdrowienia, list, ogłoszenie, opowiadanie, esej szkolny, sprawozdanie) i mówionych (m.in. opis, wypowiedź argumentacyjna, dialog).
Prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z podręcznikami do nauczania języka polskiego jako obcego i aplikacjami, ćwiczenie z tekstem, analiza przypadku, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo (w dyskusjach, w formie odpowiedzi ustnej, poprzez wykonywane analizy i ćwiczenia pisemne), realizacja projektu – przygotowanie autorskich ćwiczeń doskonalących sprawności produktywne; ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych (oceny wypowiedzi ustnej/ merytorycznego głosu w dyskusji/analizy i interpretacji oraz oceny za projekt).
Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej, red. W. Wilczyńska, Poznań 2002.
Gałat E., Ćwiczenia i gry doskonalące sprawność mówienia dla obcokrajowców poziom B i C, Kraków 2019.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych: Pisownia 45-55; Mówienie s. 163-184).
Ruszer A., Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków 2011.
Awdiejew U., Dąmbska E., Lipińska E., Jak to napisać? Ćwiczenia redakcyjno-stylistyczne dla studentów polonijnych, Kraków 1992.
Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
Lipińska E., Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 1999.
Lipińska E., Seretny A., Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce. Na przykładzie nauczania jeżyka polskiego jako obcego/ drugiego, Kraków 2013.
Pelc T., Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne, Kraków 1997.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. I. Janowska i inni, Kraków 2016.
Sprawności przede wszystkim, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2006.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 07:57)