SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- TUWzES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

1.Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy.

2.Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków.

3.Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, społecznej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium:

-Socjoterapia. Możliwości i ograniczenia socjoterapii. Diagnozowanie w socjoterapii. Zasady prowadzenia socjoterapii.Praca z młodzieżą w socjoterapii.

-Umiejętności wychowawcze.Rodzaje umiejętności wychowawczych. Możliwości i ograniczenia kształtowania umiejętności wychowawczych. Relacje wychowawca -wychowanek/wychowankowie. Wychowanie opierające się na współpracy. Wychowanie poprzez wspieranie i motywowanie. Postawy wychowawcze. Praca z wychowankami zagrożonymi wykluczeniem, uzależnieniem. Wychowawca kreatywny i elastyczny.

Metody kształcenia

Metoda projektu ,burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach  i inne metody aktywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i  prezentacji własnego projektu (80%).

Literatura podstawowa

Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot, 2012

Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.

Jankowiak B., Soroko E. Socjoterapia młodzieży, Warszawa, 2021

Sawicka K. (red.). Socjotrerapia : praca zbiorowa, Warszawa, 2010

Literatura uzupełniająca

Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.

Dąbrowska M,  Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo ci agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.

Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.

Gembara U., Creativity Training with the Use of Drawings in Counteracting Peer Rejection. W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main, s. 193--202, 2014.

 Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków, 2007

Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania: profilaktyka na co dzień. Warszawa 2006

Ochmaski M., Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin, 1995.

Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa, 2011.

Inna literatura zalecana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:58)