SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM- TUWzES |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
1.Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy.
2.Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków.
3.Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, społecznej i rozwojowej.
Problematyka laboratorium:
-Socjoterapia. Możliwości i ograniczenia socjoterapii. Diagnozowanie w socjoterapii. Zasady prowadzenia socjoterapii.Praca z młodzieżą w socjoterapii.
-Umiejętności wychowawcze.Rodzaje umiejętności wychowawczych. Możliwości i ograniczenia kształtowania umiejętności wychowawczych. Relacje wychowawca -wychowanek/wychowankowie. Wychowanie opierające się na współpracy. Wychowanie poprzez wspieranie i motywowanie. Postawy wychowawcze. Praca z wychowankami zagrożonymi wykluczeniem, uzależnieniem. Wychowawca kreatywny i elastyczny.
Metoda projektu ,burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach i inne metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i prezentacji własnego projektu (80%).
Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot, 2012
Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.
Jankowiak B., Soroko E. Socjoterapia młodzieży, Warszawa, 2021
Sawicka K. (red.). Socjotrerapia : praca zbiorowa, Warszawa, 2010
Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.
Dąbrowska M, Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo ci agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.
Gembara U., Creativity Training with the Use of Drawings in Counteracting Peer Rejection. W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main, s. 193--202, 2014.
Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków, 2007
Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania: profilaktyka na co dzień. Warszawa 2006
Ochmaski M., Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin, 1995.
Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa, 2011.
Inna literatura zalecana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:58)